Krav från Industrifacket: Stoppa girigheten inom näringslivet

Krav från Industrifacket: Stoppa girigheten inom näringslivet Industrifacket inleder nu 2004 års avtalsrörelse. Inom vårt förbund är vi övertygade om att ökade reallöner, låglönesatsningar och insatser för utbildning och kompetensveckling i industrin är rätt väg att gå. Vi är beredda att ta ansvar. Samtidigt ser vi direkta och allvarliga hot mot välfärd och tillväxt i vårt land. Det är helt förkastligt att näringslivets toppar fortsätter att tilldela varandra enorma lönelyft, bonustillägg och liknande. Girigheten undergräver samhällsmoralen och ökar klyftorna mellan människor. När direktörerna trots hård kritik fortsätter med omfattande bonusprogram och förmåner i överflöd minskar det näringslivets trovärdighet. Girigheten kastar en djup skugga över den viktiga diskussionen om tillväxt och industriell utveckling. Industrifacket vill bidra till en samhällsutveckling som bygger på rättvisa, solidaritet och hög sysselsättning. Vi vet att industriarbetarna har stor betydelse för tillväxt och välfärd i vårt land. Förbundet vill samverka med andra parter för att bygga ett friskare arbetsliv och bekämpa ohälsan. Industrifackets medlemmar tar samhällsansvar. Industriarbetarna ställer upp på måttliga löneökningar som är förenliga med hög sysselsättning, låg inflation och bibehållen konkurrenskraft. Vi kräver ett slut på girigheten i näringslivet. Det är hög tid att också näringslivet visar samhällsansvar. Uttalande antaget av Industrifackets överstyrelse 2003-11-13 För mer information: Margaretha Holmqvist, pressansvarig Industrifacket Telefon 070-654 11 13 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/13/20031113BIT00360/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/13/20031113BIT00360/wkr0002.pdf

• Industrifacket
    Box 1114 Olof Palmes gata 11,5 tr 111 81 Stockholm