Industrifonden investerar 20 miljoner i Hövdings osynliga cykelhjälm

Industrifonden investerar 20 miljoner kronor i Hövding Sverige AB, som utvecklat en helt ny typ av cykelhjälm som sitter som en krage runt halsen. Tillsammans med 10 miljoner kronor från befintliga ägare tar bolaget sammanlagt in 30 miljoner kronor. Pengarna ska användas till lanseringen av cykelhjälmen, som i höst ska börja säljas i butik.

Malmöföretaget Hövding, med grundarna och uppfinnarna Anna Haupt och Terese Alstin, har utvecklat en helt ny typ av cykelhjälm som inte ens sitter på huvudet, utan är en diskret krage som cyklisten bär kring halsen. Kragen innehåller en hopvikt airbag som blir synlig först vid en olycka. Airbagen är utformad som en huva som vid olyckan omsluter och skyddar cyklistens huvud. Utlösningsmekanismen styrs med hjälp av sensorer som registrerar onormala rörelser hos cyklisten vid en olycka.

Under snart sju år har Anna Haupt och Terese Alstin utvecklat Hövding som baserar sig på avancerad teknologi och forskning. Båda är utbildade industridesigners och det var under deras examensarbete som de fick idén som har lagt grunden för utvecklingen av Hövding.

– Vi ser fram emot att få in Industrifonden som ny delägare i Hövding, säger Anna Haupt, en av de två grundarna av företaget. Industrifonden är en pålitlig, proffsig och långsiktig investerare med gott renommé. Jag är övertygad om att vi kommer att dra stor nytta av varandra.

Industrifonden är imponerad av den innovationskraft och entreprenörsanda som finns i bolaget.

– Det här är ett spännande företag och en uppfinning med många möjligheter och stor global potential. Vi ser utsikterna för att Hövding ska bli en god investering som mycket ljusa, säger Lennart Gustafson, investeringsansvarig på Industrifonden.

Hövding fick stor uppmärksamhet i höstas när världsnyheten visades upp på Tekniska Mässan i Stockholm. Tidningar och TV-kanaler från hela världen uppmärksammade uppfinningen, en cykelhjälm som inte ens sitter på huvudet.

Hövding står just nu i startgroparna inför försäljningsstart. Till hösten kommer Hövdings osynliga cykelhjälm att börja säljas på DesignTorget.

Högupplösta bilder av Hövding finns att ladda ner från www.hovding.se

För ytterligare information kontakta:

Terese Alstin, Hövding, tel 073-994 90 19
Anna Haupt, Hövding, tel 070-622 62 23
Lennart Gustafson, Industrifonden, tel 070-315 72 90

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på drygt 3 miljarder kr, varav 1,5 miljarder kr är investerade i ett 80-tal bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.

Taggar: