Industrifonden investerar i Airec

Industrifonden och den tyska investeraren RWE Innogy investerar sammanlagt cirka 25 miljoner kronor i det expansiva värmeväxlarbolaget Airec och blir därmed nya delägare i bolaget. Airec, som är baserat i Malmö, har utvecklat och internationellt introducerat helt nya typer av högeffektiva och kompakta plattvärmeväxlare. Pengarna ska användas till internationell marknadsexpansion.

Airecs gas/vätske-värmeväxlarteknik är unik och erbjuder kunder och användare stora fördelar gentemot traditionella värmeväxlare, till exempel bättre pris/prestanda. Den högre effektiviteten och den kompakta designen möjliggör dessutom stora energibesparingar och minskade utsläpp när värmeväxlarna integreras i olika system.

Airecs värmeväxlare används redan som en kritisk komponent för att minska koldioxidutsläpp och spara energi i bland annat värmepannor, kraftvärmemotorer, flygplansturbiner, olika kyl- och fryssystem, biogas- och andra processystem. Airec deltar i ett flertal samarbetsprojekt med stora och globala företag för integrering av sin teknik i deras system.

2009 fick Airec Världsnaturfondens “Climate Solver Award“ för sin värmeväxlare. Det är ett klimatpris, som går till miljövänliga innovationer med potential för minskade koldioxidutsläpp.

-          Detta är en mycket spännande produkt med stor global potential, säger Stefan Jakélius, investeringsansvarig på Industrifonden. Bolaget ligger nu i förhandling med flera mycket intressanta kunder, vilket gör att framtiden ser ljus ut.

Airec, som grundades 2000, omsätter ca 20 miljoner kronor och säljer både i Europa och i Asien. Planen är nu att satsa på fler internationella marknader, bland annat USA.

-          Vi är både glada och stolta över att få in Industrifonden och RWE Innogy som ägare, säger Sven Persson, vd och grundare i Airec. Förutom att vi får ett betydande tillskott i kassan kan vi bland annat utnyttja deras stora erfarenhet av industriella expansioner och internationella affärer.

I investeringen på totalt cirka 30 miljoner kronor deltog, förutom Industrifonden och RWE Innogy, även grundaren Sven Persson och den tidigare ägaren Teknoseed II. Innogy Renewable Technologies Fund är en investerare knuten till Tysklands näst största energibolag RWE.

Stefan Jakélius, Industrifonden                 070-357 2120
Sven Persson, Airec                                  070-555 5635

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på drygt 3 miljarder kr, varav 1,5 miljarder kr är investerade i ett 90-tal bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.