Industrifonden investerar i digital bildhantering

Industrifonden investerar i digital bildhantering Industrifonden investerar 7 miljoner kr i Lundaföretaget Scalado, ett mjukvaruföretag som fokuserar på digital bildhantering för den mobila marknaden. Samtidigt går bolagets befintliga ägare danska Olicom A/S och Teknoseed AB i Lund in med ytterligare kapital, så att Scalado får in sammanlagt ca 15 miljoner kronor. Scalado, som grundades 2000, är verksamt på Ideon i Lund och sysslar med att utveckla och licensiera digitala bildhanteringsteknologier och mjukvaror för mobiltelefoner och handdatorer. Med Scalados patenterade teknologi tar bilderna mindre utrymme och kan laddas ner snabbare, trots den begränsade minneskapaciteten hos mobiltelefoner och handdatorer. - Vi är imponerade av hur effektivt Scalado utnyttjar mobiltelefonernas begränsade kapacitet vad gäller minne, överföringshastighet och processorkraft, säger Lennart Gustafson, investeringsansvarig på Industrifonden. Bilderna har hög kvalitet och går snabbt att hantera i telefonen. Mot bakgrund av Scalados samarbete med stora bolag som Sony Ericsson, Nokia, Teleca och Symbian, ser vi goda förutsättningar för bolaget att nå en ledande position inom mobil bildhantering. - Marknaden för kameramobiler ökar snabbt och beräknas uppgå till 550 miljoner enheter 2008, säger Scalados vd Mats Jacobson. Att vi redan lyckats bli leverantör till flera av marknadens största aktörer ger oss en god grund för optimism. www.scalado.com Ytterligare information lämnas av Lennart Gustafson, investeringsansvarig Industrifonden, tel 040-33 02 84 Mats Jacobson, vd Scalado, tel 046- 286 42 50, mobil 073-311 82 28 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/30/20040830BIT00090/wkr0001.pdf