Industrifonden investerar i digital mammografi

Industrifonden investerar i digital mammografi Industrifonden har givit Linköpingsföretaget Sectra AB ett lån på 25 miljoner kr för att utveckla och lansera ett system för digital mammografi. Bolaget har utvecklat ett mammografisystem med en röntgendetektor som gör att den radioaktiva stråldosen kan minskas till en femtedel med bibehållen bildkvalitet. Det är Sectras intressebolag, Mamea Imaging AB, med ursprung i forskning vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, som har utvecklat systemet. Den kiselbaserade röntgendetektorn har hög precision, upplösning och känslighet som gör att man får samma bildkvalitet som vid dagens mammografisystem, men till en femtedel av stråldosen. Och systemet är digitalt, vilket är enklare att hantera och billigare än dagens röntgenfilmbaserade system. - Allt pekar på att röntgenfilm kommer att ersättas med digital hantering och då ligger Sectras eleganta tekniska lösning väl framme, säger Jonas Brambeck, investeringsansvarig vid Industrifonden. Den internationella marknaden för mammografi växer och eftersom produkten marknadsförs via ett så pass etablerat företag som Sectra tror vi starkt på dess möjlighet att lyckas. - Lånet från Industrifonden kommer väl till pass när vi nu lanserar vårt system internationellt, säger Sectras affärsområdeschef för mammografi Henrik Mansfeld. Sectra AB är ett börsnoterat medelstort bolag med flerårig framgångsrik verksamhet inom IT och medicinteknik. Huvudverksamheten inom koncernen ligger inom digitala röntgenbilder för sjukvården. Systemet för digital mammografi kommer att drivas av intressebolaget Mamea Imaging, som förutom av Sectra främst ägs av innovatören bakom systemet, docent Mats Danielsson vid Kungliga Tekniska Högskolan samt Skandia, som tidigare investerat i systemet. Ytterligare upplysningar lämnas av Jonas Brambeck, investeringansvarig Industrifonden, tel 08-587 919 37 Torbjörn Kronander, vd Sectra, tel 013-23 52 27 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00250/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00250/bit0002.pdf