Industrifonden investerar i matnyttig wap-tjänst

Industrifonden investerar i matnyttig wap-tjänst Industrifonden har investerat i CarpeV, ett mobilt internetföretag som utvecklat en helt ny WAP-tjänst. Den gör det möjligt att lösa problemet "vad ska vi ha till middag idag" via mobilen. Med tjänsten wap.matlust.nu får kunderna möjlighet att beställa kompletta måltider baserade på färska och tidsbesparande ingredienser. Kunden väljer via matsedeln på mobilen vad man vill laga till middag och beställer med några knapptryck. Ordern går till matbutiken, som packar matkassen med ingredienserna för avhämtning och betalning en stund senare. Tjänsten ska nu testas i Bromma utanför Stockholm. 50 hushåll ska utrustas med varsin wap-telefon, som under testprojektet tillhandahålls av Ericsson. Med den kan de beställa mat från den lokala Preem-butiken i området. - Med wap.matlust.nu kan vi erbjuda kunderna god service när de som bäst behöver den, säger Jan Svedberg på Preem. Det vill säga när det är bråttom och maten snabbt ska på bordet. Måltiderna bygger på färska och snabblagade produkter från Arla, Familjen Dafgård, Kronfågel, Samfood, Strax Sallader, och Swegro. - För oss som leverantörer av tidsbesparande och lättlagad mat innebär wap.matlust.nu och mobilt Internet en ny marknadskanal och ett nytt sätt att få hushållen att upptäcka våra produkter, säger Tomas Sjögren, Spira. - CarpeV har fått en imponerande uppbackning av leverantörer och konsumentföretag för att säkerställa denna attraktiva tjänst för stressade konsumenter, säger Göran Ohlsson, investeringsansvarig på Industrifonden. Tjänsten och applikationen wap.matlust.nu är utvecklad av CarpeV. Det grundades för ett år sedan av tre entreprenörer, som lämnat befattningar i större företag för att få utveckla sina idéer om användbara wap-tjänster. Applikationen är designad från start för mobilen och är enkel att använda. - Vi fokuserar på att noga utvärdera användbarhet och kundnytta i konsumenttestet, säger CarpeV:s vd Helena Nystedt. Wap.matlust.nu ska möjliggöra för servicesatsande handlare att erbjuda konsumenterna kompletta och bekväma måltidslösningar som underlättar i vardagen. För ytterligare information kontakta: Helena Nystedt, CarpeV, tel 0733 - 40 20 22 Göran Ohlsson, Industrifonden, tel 08-587 919 17 Jan Svedberg, Preem Petroleum AB, tel 08 - 450 10 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/02/05/20040705BIT20800/wkr0001.pdf