Industrifonden investerar i tandvårdsföretaget Peridoc

Industrifonden investerar i tandvårdsföretaget Peridoc Industrifonden har investerat 2 miljoner kr i tandvårdsföretaget Peridoc. Bolaget utvecklar ett unikt test för att kunna avgöra om en patient kommer att drabbas av grav marginal parodontit, det vill säga svår tandlossning, eller ej. Grav marginal parodontit är en form av tandlossning som utvecklas utan att patienten märker det och som drabbar ca 10 procent av den vuxna befolkningen. Peridocs test, LipiTest, är ett hudreaktionstest, som på ett enkelt sätt ger tandläkaren möjlighet att förutse vilka individer som kommer att drabbas av tandlossning. Detta ger möjlighet till förebyggande åtgärder, som kan förhindra att sjukdomen utvecklas. - Det finns inget liknande test idag, varför den teoretiska marknaden kan uppgå till mer än en miljard kronor per år, säger Jörgen Lönngren, investeringsansvarig på Industrifonden. Bolaget grundades 1997 av Leif Blomlöf och Sven Lindskog. Affärsidén är att utveckla och kommersialisera två produkter inom dentalområdet. Förutom LipiTest utvecklar man också PeriRisk, ett riskbedömnings- och prognosprogram för tandlossningsvård samt EDTAcavit, en rengöringsvätska som ger avsevärt bättre fäste när man lagar tänder med plastfyllningar. - Att vi har fått in Industrifonden som investerare innebär att vi kan fortsätta att utveckla våra produkter för att försöka få ut dem på marknaden under 2003, säger Sven Lindskog, VD Peridoc. Ytterligare upplysningar lämnas av: Jörgen Lönngren, Industrifonden, tel 08-587 919 00 Sven Lindskog, Peridoc, tel 070-742 28 14 Industrifonden erbjuder tillväxtkapital, kompetens och nätverk till framtidsföretag i hela Sverige. Med över 20 års verksamhet och ett förvaltat kapital på drygt 4 miljarder kronor är vi en av de största och mest erfarna aktörerna på den svenska riskkapitalmarknaden. Industrifonden investerar i små och medelstora företag i de flesta branscher. Vi erbjuder flera olika finansieringsformer - allt från rena projektlån till ägarkapital. www.industrifonden.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/22/20020322BIT00380/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/22/20020322BIT00380/wkr0002.pdf