Industrifonden och IT Provider investerar i Cypak

Industrifonden och IT Provider investerar i Cypak Industrifonden och IT Provider investerar 30 miljoner kr i Cypak, ett teknologibolag som utvecklar världens första engångsdator av papper. Teknologin har rönt stor internationell uppmärksamhet och har bland annat licenserats till ett världsledande amerikanskt förpackningsbolag. Cypak har utvecklat en ny intelligent RFID teknik, baserad på ett microchip som kan integreras i engångsförpackningar och därigenom omvandla dessa till smarta, interaktiva och kommunicerande förpackningar. Teknologin har idag bland annat licenserats till amerikanska förpackningsbolaget MeadWestvaco för intelligenta läkemedelsförpackningar och framgångsrikt testats för säkra transporter av svenska och tyska Posten. - Det nya kapitalet möjliggör att vi kan accelerera det arbete vi gör tillsammans med våra partners för att vidareutveckla och kommersialisera teknologin internationellt, säger Cypaks vd Jakob Ehrensvärd. - Vi är imponerade av Cypaks teknologi och det internationella intresse som företaget mött. Med den innovativa RFID-teknologi, som Cypak patenterat, ser vi en stor potential på en växande marknad, säger Anna Söderblom, investeringsansvarig på Industrifonden. - Vi är glada för att få in Industrifonden som investerare i Cypak, säger Anders Lindqvist, partner på IT Provider, vilka var med och finansierade bolaget vid dess start. Industrifonden ger Cypak tillgång till ett industriellt nätverk och industriell erfarenhet, som kommer att vara viktig för bolaget i den fas vi nu går in i. Cypak grundades 1999 av Jakob och Stina Ehrensvärd. Bolaget har utvecklat och patenterat en ny intelligent RFID-teknik (Radio Frequency IDentification). Den kan integreras i enkla föremål som förpackningar, kuvert, plastkort, tejper etc. för att samla, lagra och överföra information trådlöst. Tekniken erbjuder fler funktioner och högre säkerhet än befintliga lösningar. Bolagets affärsidé är att licensiera teknologin och sälja komponenter. Utveckling och integration sker idag i nära samarbete med systemintegratörer och produktbolag inom en mängd olika branscher. Cypak ägs idag av grundarna, IT Provider och Industrifonden. Styrelseordförande är Mats Wennberg, tidigare vd för Microsoft Norden. Ytterligare upplysningar lämnas av Anna Söderblom, investeringsansvarig, Industrifonden, tel 070 369 19 53 Anders Lindqvist, partner IT Provider, tel. 070 540 41 83 Stina Ehrensvärd, marknadschef Cypak, tel. 0702 87 00 12 IT Provider Adviser AB är ett ledande nordiskt riskkapitalbolag fokuserat på nordiska teknologibolag i tidiga och expansionsfasen. IT Provider Adviser AB är rådgivare åt fyra olika investeringsfonder med ett förvaltat kapital på totalt 3 miljarder kronor. www.itprovider.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/18/20040817BIT00300/wkr0001.pdf