Industrifonden säljer sitt innehav i Accedo, det världsledande TV-applikationsbolaget

Riskkapitalinvesteraren Industrifonden säljer sitt innehav i Accedo, det världsledande bolaget inom TV-applikationer och tjänster. Accedo har under de senaste åren omnämnts som ett av Sveriges snabbast växande bolag. Idag omsätter företaget 320 miljoner kronor, har mer än 100 miljoner användare globalt och 400 medarbetare över hela världen. Affären ger sju gånger investerat kapital till Industrifonden, vars totala fondstorlek är på 4 miljarder kronor. Köpare är SEB Private Equity.

Idag används Accedos applikationer av mer än 100 miljoner människor globalt genom nära samarbeten med några av väldens största medieaktörer som Netflix, Sky, Universal, Disney och Samsung. Accedo har en kraftig tillväxt och bolagets omsättning har de senaste fem åren vuxit med 1000 procent. Under föregående år landade den totala omsättningen på 320 miljoner kronor. Grundarna Fredrik Andersson och Michael Lantz är huvudägare i bolaget tillsammans med Industrifonden som största investerare.

– Vi började, som de flesta andra, som ett litet bolag med en stor vision om att lösa ett problem vi såg i en traditionell marknad. Att få in investerare med rätt kompetens i rätt skede är oerhört viktigt, men också en stor utmaning. För oss har långsiktighet och ett nära engagemang från våra investerare varit avgörande faktorer för vår framgång. Nu är vi ett globalt företag med 320 miljoner kronor i omsättning föregående år, och det är nu dags för nästa fas, säger Michael Lantz, VD och medgrundare av Accedo.

Industrifonden gjorde sin första investering i Accedo år 2007. Bolaget hade då 3 miljoner kronor i omsättning. Industrifondens exit i det marknadsledande TV-appbolaget genererar sju gånger investeringen.

– Michael och Fredrik med team har visat på en imponerande förändringsförmåga under åren för att nå sin vision om att förändra TV-upplevelsen globalt, till att idag vara världsledande inom TV-upplevelser. Teamet också har lyckats väldigt bra med att växa, snabbt och under tid, säger Tore Tolke, Investment Manager på Industrifonden och styrelseledamot i Accedo.

I samband med affären får Accedo in upp emot 83 miljoner kronor för fortsatt expansion.

Om Industrifonden
Industrifonden är en av Nordens största och mest erfarna venture capital-investerare. Industrifonden investerar i företag i tillväxtfas inom technology och life science med sikte på internationell expansion. Vi är en långsiktig partner till exceptionella företag med stora idéer och starka tillväxtmöjligheter. Industrifonden är en evergreen-fond med 4 miljarder kronor i tillgångar.
Mer info: WebTwitterLinkedIn.

Om Accedo
Accedo är världsledande för sina applikationslösningar för TV. Idag används Accedos appar av mer än 100 miljoner användare globalt, och företaget arbetar med några av väldens största medieföretag, TV-operatörer och tillverkare av utrustning som HBO, Spotify, Netflix, Disney och Samsung. Bolaget grundades 2004 av Fredrik Andersson och Michael Lantz, och idag består teamet av mer än 400 anställda. Accedo har totalt 16 kontor utspridda över hela världen i Nordamerika, Sydamerika, Europa och Asien-Stillahavsområdet, och mer än 250 kunder.
Mer info: Web

Tore Tolke, Investment Manager, Industrifonden