Industrifonden saminvesterar med franska investmentbolag

Industrifonden saminvesterar med franska investmentbolag Industrifonden och två franska investmentbolag, Francarep (ingår i Rothschild Group) och Euris, investerar totalt 26 miljoner kr i ett nybildat svenskt läkemedelsbolag - Antarctic Pharma. Bolaget driver två olika projekt med mål att utveckla produkter dels för sårvård, dels för tandvård. Produkterna baseras på ett naturligt förekommande enzym. Sårvårdsprojektet syftar till att ta fram en produkt som påskyndar läkningsprocessen, t ex vid transplantation av hud. Tandvårdsprojektet går ut på att ta fram produkter, som t ex munvatten eller tandkräm, där enzymet ingår. Det har visat sig att det minskar risken för plack på tänderna, vilket i sin tur gör att det blir färre hål. Antarctic Pharma kommer att bedriva sin verksamhet i Stockholm. Förutom sårvårds- och tandvårdsprojekten kommer man också att försöka utveckla nya användningsområden för enzymet. - Vi ser stora marknadspotentialer för båda projekten, säger Åke Osihn, investeringsansvarig på Industrifonden. Den stora kompetensen hos bolagets ledning borgar för att de ska kunna genomföras med ett positivt resultat. Ytterligare upplysningar Jan Vincent, forskningschef Antarctic Pharma, tel 08-612 25 05 Åke Osihn, Industrifonden, tel 08-587 919 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/02/20010202BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/02/20010202BIT00400/bit0002.pdf