Industrifonden startar Advisory Board inom Life Science

Industrifonden startar Advisory Board inom Life Science Industrifonden har inrättat sitt första Advisory Board. Det är affärsområde Medicin/bioteknik som samlat en grupp namnkunniga personer för att utbyta kunskaper och erfarenheter och på så sätt få ett bättre underlag för sina investeringsbeslut. - Vårt område kännetecknas av en mycket snabb vetenskaplig, medicinsk, teknisk och affärsmässig utveckling som är svår att följa, säger affärsområdeschef Jörgen Lönngren. Samtidigt är en korrekt omvärldsanalys av fundamental vikt, annars riskerar vi att prioritera fel projekt eller företag. Därför har man samlat tio personer med erfarenheter från små och stora företag, svensk sjukvård och akademisk forskning inom medicin och bioteknik. Såväl forskare som mer affärsinriktade personer är representerade. I Advisory Board ingår följande personer: -Professor Carl Borrebaeck, Lunds Universitet -Docent Carola Lemne, Danderyds sjukhus AB -Professor Alf Lindberg, Aventis Pasteur SA -Docent Björn Nilsson, KaroBio AB -Direktör Håkan Englund, Pharmacia Diagnostics AB -Professor Maria Anvret, AstraZeneca AB -Senior Analyst Stefan Wikholm, Nordea Securities AB -Professor Tamas Bartfai, Karolinska Institutet -Professor Ulf Pettersson, Uppsala Universitet -Direktör Ola Magnusson, Hudson RCI AB Syftet med Advisory Board är att ge affärsområdets investeringsansvariga information om övergripande trender (vetenskapligt, tekniskt, medicinskt, affärsmässigt, finansiellt) inom området Life Science. Detta arbete kommer att utgöra en strategisk bakgrund till investeringsbeslut inom affärsområdet. - Vi hoppas också att arbetet i Advisory Board skall ge oss sådana kunskaper att vi kan vara ett bättre stöd till våra portföljbolag , säger Jörgen Lönngren. Hittills har ett möte med Advisory Board genomförts. Ytterligare information lämnas av: Jörgen Lönngren, affärsområdeschef, tel 08-587 919 36 Industrifonden erbjuder tillväxtkapital, kompetens och nätverk till framtidsföretag i hela Sverige. Med över 20 års verksamhet och ett förvaltat kapital på drygt 4 miljarder kronor är vi en av de största och mest erfarna aktörerna på den svenska riskkapitalmarknaden. Industrifonden är indelad i fem affärsområden: IT, Industri, Medicin/bioteknik, Venture och Stora Engagemang. Medicin/Bioteknik växer f n snabbast av affärsområdena och är engagerat i ca 50 bolag inom läkemedel, diagnostik, medicinsk teknik och bioteknik. www.industrifonden.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/14/20011214BIT00270/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/14/20011214BIT00270/bit0001.pdf