Innovativt medicin-teknikbolag får finansiering från Industrifonden

Innovativt medicin-teknikbolag får finansiering från Industrifonden Industrifonden har gått in med ett lån på 30 miljoner kr i det innovativa svenska medicin-teknikbolaget SHL Medical. Bolaget utvecklar helt nya typer av inhalatorer för läkemedel och har gott hopp om att inom en snar framtid teckna kontrakt med flera stora läkemedelsbolag. SHL Medical, som har huvudkontor i Nacka utanför Stockholm, utvecklar inhalatorer för såväl spray som för pulver. Man håller också på att ta fram särskild inhalator för bl a rökavvänjning. Än så länge sköter SHL utvecklingen i egen regi, men tanken är att detta i ett senare skede ska ske i nära samarbete med de blivande kunderna - dvs stora läkemedelsbolag. - Under flera år har vi utvecklat grundteknikerna för att på enklare och mer effektiva sätt inhalera läkemedel. Detta har resulterat i tre parallellt drivna projekt med ett antal patentansökningar som följd, säger vd Bertil Danneker. Genom Industrifondens engagemang har vi nu fått en möjlighet att gå ett steg längre innan vi definitivt går in i utvecklingsprojekt tillsammans med partners inom läkemedelsindustrin. Ett av de system som SHL Medical arbetar med kan underlätta för patienter, speciellt de med astma, som använder läkemedel för inhalation i sprayform. Detta är utvecklat för de nya, mer miljöanpassade, drivgaser (HFA) som introduceras världen över. - Det som talar för att SHL Medical ska lyckas är deras unika koncept att erbjuda sina partners både utveckling och tillverkning av produkterna, säger Anders Mertel, investeringsansvarig på Industrifonden. Behovet av nya och bättre inhalatorer är också stort, så vi ser en stor marknadspotential för SHLs nydanade produkter. För ytterligare upplysningar, kontakta: Bertil Danneker, VD SHL Medical AB, tel 08-442 11 10 Anders Mertel, investeringsansvarig Industrifonden, tel 08-587 919 00 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/20/20000320BIT00790/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/20/20000320BIT00790/bit0002.pdf