Lin ny miljövänlig råvara i industrin

Lin ny miljövänlig råvara i industrin Laholmsföretaget Swefibre satsar på ett helt nytt användningsområde för lin. Linet ska användas som råvara och halvfabrikat i olika industriapplikationer. Användningsområdena är många - allt från slangar och innetak i bilar till stoppning i möbler och sängar. Nu har Industrifonden gått in i projektet med ett lån på 6 MSEK. Swefibre, som ägs av HBK Lantmän och Lantmännen Invest, har dragit igång linproduktionen i stor skala. Man har kontrakterat ett antal odlare med sammanlagt 1 350 ha att odla linet och första skörden bärgades i augusti-september. - Just nu håller vi på att lämna offerter till olika kunder, säger vd Jens Elmegren. Vi provar olika användningsområden. Projektet och företaget är så pass nytt att man inte har börjat sälja i någon större skala ännu. Men intresset för de miljövänliga linfibrerna är stort. De kan direkt konkurrera med de syntet- och glasfibrer som används idag. - Linet är inte bara miljövänligt, det har också flera tekniska fördelar, säger Jens Elmegren. Det är lika starkt som de traditionella fibrerna, men det är lättare och det är återvinningsbart. Tänkbara användare av linet är bil-, möbel- och pappersindustri. Det kan bli armeringsfiber, men det kan också användas som stoppning i sängar och möbler. Det är inte bara själva användningen av linet som är unik, det är också tillverkningsprocessen. Swefibre hugger linet istället för att rycka upp det och man har också en unik metod att få fram fibrerna. Från Industrifondens sida ser man detta som ett intressant, nytt projekt, där svenska råvaror utnyttjas i nya industriella processer. - Det är ett material med unika egenskaper, säger Lennart Samuelsson, investeringsansvarig på Industrifonden. Att dessutom är miljövänligt och har många användningsområden gör att vi ser positivt på projektets framtidsutsikter. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/1999/11/30/20040630BIT21560/wkr0001.pdf