Optimism hos tillväxtföretagen ger fler nya jobb

De kunskapsintensiva tillväxtföretagen visar fortsatt optimism och fler än någonsin planerar nyanställningar. Allra bäst går det i Stockholm, där optimismen aldrig varit så stor sedan mätningarna inleddes för två år sedan. Det visar Industrifondens och CONNECTs senaste entreprenörsbarometer, där IT är bästa bransch för andra kvartalet i följd.

Entreprenörsindex totalt ligger kvar på 41, det vill säga samma höga nivå som föregående kvartal. Entreprenörsbarometern är en undersökning som genomförs av Industrifonden och CONNECT Sverige. Den omfattar drygt 400 svenska kunskapsintensiva tillväxtföretag i olika branscher. Det är deras samlade bedömning av konjunkturläget som ligger till grund för entreprenörsindex. Stockholm håller konjunkturen i Sverige uppe För tredje kvartalet i följd är det Stockholm som utvecklas bäst. Index för huvudstadslänet är 57, vilket är det högsta värde som har uppmätts sedan mätningarna startade i maj 2002. Stockholm drar alltså ifrån det övriga landet, där utvecklingen går betydligt trögare. Om man inte räknar med Stockholms värde hamnar riksindex endast på 34. Syd faller tillbaka, Väst ökar Optimismen i Region Syd, bestående av Skåne och Blekinge, har dock minskat under hösten och visar nu, tillsammans med regionerna Nord och Öst, de lägsta värdena i landet. Syd ledde utvecklingen under två år fram till vintern 2003/2004, då Stockholm tog över tätpositionen. Region Väst har dock ökat det senaste året och visar nu sitt högsta värde i Entreprenörsbarometerns historia. Det är dock betydligt lägre än Stockholms. Rekordmånga har anställt Vart tredje företag har nyanställt under det senaste kvartalet och något fler planerar att anställa kommande kvartal. Båda dessa siffror är de högsta noteringarna sedan undersökningen startades i maj 2002. Under hösten har företagen i Västsverige anställt flest, men under kommande kvartal räknar mer än vartannat företag i Stockholm att anställa vilket är fler än i någon annan region. IT bästa bransch Den bransch som utvecklas bäst under kvartalet är IT, tätt följd av medicin, där dock förväntningarna inför kommande kvartal är högst. Ytterligare upplysningar lämnas av Maria Montgomerie, Industrifonden, tel 08-587 919 28, 070-64 919 28 Örjan Isacson, CONNECT Sverige, tel 08-791 29 03, 070-471 20 09 Andreas Leifsson, Hallvarsson & Halvarsson, tel 08-587 112 77, 0709-711 277 Undersökningen finns i sin helhet på www.industrifonden.se och www.connectsverige.se