Svensk-amerikanskt bolag utvecklar ny medicin mot åderförkalkning

Svensk-amerikanskt bolag utvecklar ny medicin mot åderförkalkning En helt ny medicin mot svår åderförkalkning i hjärtats kärl håller på att tas fram av det svensk-amerikanska forskningsföretaget Esperion. Företaget har i dagarna slutit avtal med Industrifonden om ett lån på 50 MKR för att delfinansiera den fortsatta utvecklingen av läkemedlet. - Om projektet håller vad det lovar kan det resultera i ett unikt läkemedel mot sjukdomar relaterade till höga blodfetter och svår åderförkalkning, säger Jonas Brambeck, investeringsansvarig på Industrifonden. Metoden bygger på en variant av ett lipoprotein, som upptäckts hos en befolkningsgrupp inom samma släkt i en by i norra Italien. I släkten har man funnit ovanligt liten förekomst av hjärt- och kärlproblem. Detta anses beror på en genetisk mutation inom släkten. Lipoproteinet anses ha en roll i regleringen av kolesterol i blodet och skyddar därigenom mot hjärt- och kärlsjukdomar. Den upptäckten gjordes ursprungligen av en italiensk forskare och hamnade så småningom i dåvarande Pharmacias ägo. Utvecklingen upphörde dock i samband med fusionen mellan Pharmacia & Upjohn. Men forskarna som arbetade med projektet såg möjligheterna och i juli 1998 lyckades de få köpa rättigheterna tillsammans med en grupp svenska och amerikanska investerare och grundade forsknings- och utvecklingsbolaget Esperion. Esperions huvudkontor ligger i Ann Arbor, Michigan, USA. I Sverige kommer Esperion, genom ett produktionsavtal med Pharmacia&Upjohn, att etablera en produktionsanläggning i Strängnäs. - Genom av avtalet med Industrifonden kommer vi att kunna driva stora delar av produktionen i Sverige, säger Hans Ageland, VD för det svenska dotterbolaget Esperion AB och en av bolagets grundare. Tidigare var han med om att starta upp projektet på Pharmacia och har arbetat i många år med att försöka få fram botemedel mot åderförkalkning. Roger S Newton är VD för det amerikanska moderbolaget och har tidigare framgångsrikt lanserat Parke-Davis kolesterolsänkande statiner Lopid och Lipitor. Flera framstående forskare inom hans grupp lämnade samtidigt Parke- Davis och engagerades av Esperion. Esperion kommer under de närmaste tre åren att genomföra kliniska prövningar och vidareutveckla lipoproteinet mot ett färdigt läkemedel. Målet är att få fram ett läkemedel som kan ges till patienter med svår åderförkalkning i hjärtats kärl. Idag behandlas detta huvudsakligen med kirurgiska ingrepp som bypass-operationer. - Esperions samarbete med Industrifonden innebär en unik möjlighet för oss att snabbt etablera en högteknologisk produktionsanläggning och ge oss en stark position i Sverige, menar Roger S Newton. För ytterligare upplysningar, kontakta: Hans Ageland, VD Esperion AB, tel 08-564 80 925 Jonas Brambeck, investeringsansvarig Industrifonden, tel 08-587 919 37 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/27/19990527BIT00100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/27/19990527BIT00100/bit0002.pdf