Industriförbundet om Barsebäck-uppgörelsen: En mörk dag för Sverige och miljön

- pressmeddelande _______________________________________________________ Presschef Lena Nilsson, tel: 08-783 80 56, jourtel: 070-568 80 00, lena.nilsson@industriforbundet.se ___________________30 november 1999____________________ Industriförbundet om Barsebäck-uppgörelsen: En mörk dag för Sverige och miljön - Detta är en mörk dag för Sverige! Det säger Industriförbundets vice vd HG Wessberg med anledning av att kärnkraftsreaktorn Barsebäck 1 stängs av idag. - Det här innebär att ren och säker elförsörjning stängs av och ersätts med koleldad elproduktion. - Avregleringen av elmarknaden har gjort att elpriserna på senare tid har utvecklats gynnsamt för svensk industri. Men det har också lett till att kapacitet har lagts ner. Följden kan bli stigande priser redan i vinter. Samtidigt är priserna i övriga Europa raskt på väg ned. Det är helt vettlöst att frivilligt avhända oss en av de få konkurrensfördelar vi har på kostnadssidan, säger HG Wessberg. - På kort sikt innebär stängningen av Barsebäck 1 alltså högre kostnader och en sämre miljö. Men effekterna på längre sikt är ännu allvarligare. Regeringens energipolitik är ett nederlag för demokratin och industrisamhället, säger Industriförbundets vice vd HG Wessberg. Kontaktpersoner: HG Wessberg, vVd 08-783 84 84, 070-590 58 60, Bo Diczfalusy energi- och klimatansvarig 08-783 81 03, 070-568 81 03. www.industriforbundet.se