Industriförbundet välkomnar EMU-ja (s)

Industriförbundet välkomnar EMU-ja (s) - Det är positivt att regeringspartiets partistyrelse nu har bestämt sig för ett ja till EMU. - Det är en utmärkt signal inför det svenska ordförandeskapet i EU om ett år. Det säger Industriförbundets vd Per Olofsson i en kommentar till beslutet på fredagkvällen. - Vägen ligger öppen för ett ja till EMU sedan socialdemokratiska partiets ledning nu har ställt sig i spetsen för att rekommendera socialdemokraternas extrakongress att Sverige blir medlem i valutaunionen. - Det skulle betyda ett slut på vårt utanförskap i Europa, säger Per Olofsson. - Beslutet är viktigt för att Sverige ska kunna vara aktivt och driva svenska intressen som ordförandeland i EU våren 2001. - Det bästa för Sverige vore om medlemskapet i EMU kom snabbt. Konjunkturen är i fas och lönebildningen reformeras bättre inom EMU än utanför, säger Industriförbundets vd Per Olofsson. Kontaktpersoner: Vd Per Olofsson 070-568 81 18, chefekonom Anne Wibble 070-568 81 15, EMU- ansvarig Jonas Frycklund 070-568 80 27 Vill du prenumerera gratis på en veckovis nyhetssammanfattning om EMU? Gå till vår hemsida: www.industriforbundet.se/euro Presschef Lena Nilsson, tel: 08-783 80 56, jourtel: 070-568 80 00, lena.nilsson@industriforbundet.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/21/20000121BIT00600/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/21/20000121BIT00600/bit0002.pdf