Konkurrens och vinst i vården - bra eller dåligt?

Konkurrens och vinst i vården - bra eller dåligt? Vad säger industrin och facken? Vad betyder konkurrens och vinstmotiv för kvaliteten och effektiviteten inom sjukhusvård och utbildning? Industriförbundet har låtit två forskare vid Nationalekonomiska institutionen vid Lunds universitet göra en litteraturstudie, där ekonomisk forskning om effekterna av etableringsfrihet och vinstmotiv inom dessa områden redovisas. Rapporten bygger på en genomgång av drygt 100 studier. Professor Lars Söderström presenterar undersökningen vid en pressträff med Industriförbundet fredag 24 mars kl 12-13 med medverkande från de fackliga organisationerna Kommunal, Läkarförbundet och Vårdförbundet. Medverkande: Lars Söderström, professor vid Nationalekonomiska institutionen vid Lunds universitet, ansvarig för studien Lars-Åke Almqvist, andre förbundsordförande i Kommunal Eva Fernvall, ordförande i Vårdförbundet Anders Milton, VD i Läkarförbundet Anders Morin, expert konkurrenspolitik, offentlig sektor m m vid Industriförbundet Tid, plats, ätbart: Fredag 24 mars 2000 kl 12-13. AU-rummet, plan 7, Industrihuset, Storgatan 19, Stockholm. Eftersom vi träffas vid lunchtid serverar vi en landgång i anslutning till pressträffen. Anmäl Dig gärna till Monica Ekstedt, tel 08-783 82 22, eller Lena Nilsson, tel 08-783 80 56, så att vi är säkra på att lättlunchen räcker till alla! Kontaktpersoner: Anders Morin 08-783 80 87, 070-568 80 87 www.industriforbundet.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/20/20000320BIT00920/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/20/20000320BIT00920/bit0002.pdf