Ungdomsförbunden gör upp i #industrikampen i Almedalen

Report this content

Idag startar #industrikampen som presenteras av Industrin tar matchen. Med inspiration från amerikanska primärvalet gör några av de främsta företrädarna från de politiska ungdomsförbunden upp om den bästa politiken för framtidens industri. Finalen, med vimplar, tal och jubel, går av stapeln tisdagen den 5 juli i Industriområdet under Almedalsveckan.

Ungdomspolitikerna som gör upp i #industrikampen är förbundsordföranden Philip Boström SSU, Rasmus Törnblom MUF och Magnus Ek, CUF samt språkrör Hanna Lidström, Grön Ungdom. I finalen framför de varsitt ”tal till nationen” och efteråt sätts deras kunskaper på prov i ett industri-quiz.

Med pampiga valkampanjer i amerikanskt primärvalsmanér skapar ordförandena engagemang kring sina förbund, sig själva och inte minst sina budskap om framtidens industri.

Philip Boström SSU, går till val med: Build industries not walls.

– Öppenhet mot omvärlden, bättre möjligheter till omställning när nya jobb växer fram och en stark välfärd som ger alla chans att växa. Det är den gyllene trion för att bygga framtidens industri och det kommer jag att prata om under #industrikampen, säger Philip Boström.

Rasmus Törnblom MUF har valt: Rasmus Törnblom - bättre än en industrikansler.

– En fri industri bygger Sverige. Därför behövs mer frihandel, lägre skatter och fri konkurrens. Det Stefan Löfven försöker göra med en industrikansler – det löser jag och en fri marknad snabbare än du hinner säga innovationskatapult, säger Rasmus Törnblom.

Magnus Ek, CUF, går till val med: Let´s make Åtvidaberg great again.

– Sverige är byggt på sin industri. Ska Sverige stå starkt även framåt måste vi värna innovationskraften, hållbarheten och ett företagsklimat som gynnar företag i alla storlekar, i hela landet, säger Magnus Ek.

För Hanna Lidström föll valet på: Innovate like there is a tomorrow.

– Industrin håller nycklarna till innovationerna som kommer att föra oss igenom omställningen från fossilberoende. Klimatet behöver industrin, och industrin behöver modiga politiker, säger Hanna Lidström.

Ordförandena kampanjar före och under Almedalsveckan. Final är det i Industriområdet under Industriminglet tisdagen den 5 juli.

– Med #industrikampen vill vi på ett annorlunda och lekfullt sätt lyfta en het fråga och låta några av framtidsnamnen inom politiken komma med idéer på hur vi kan ta tillvara på industrins alla möjligheter, säger Magnus Huss, Förbundsdirektör IKEM - Innovations- och kemiindustrierna och talesperson för Industrin tar matchen.
Både före och under #industrikampen kan publiken visa stöd för sin favorit på Twitter. För att rösta skriver man en tweet med #voterasmus, #votephilip, #votemagnus alternativt #votehanna och #industrikampen. Det går även att rösta på Industrin tar matchens webbsida, www.industrintarmatchen.se/vote.

När: 5 juli kl. 20.00 - 22.00
Plats: Industriområdet, i hörnet av S:t Hansgatan och Trappgränd

Hela programmet för Industriområdet hittar du på: www.industrintarmatchen.se/almedalen

Kontaktperson Industrin tar matchen
Magnus Huss, IKEM - Innovations- och kemiindustrierna
Tel 010-455 3861, mobil 070- 897 8989

Om Industrin tar matchen
Initiativtagare till Industrin tar matchen är en rad industriorganisationerna inom Svenskt Näringsliv:
Teknikföretagen, IKEM - Innovations- och kemiindustrierna, Industriarbetsgivarna, Jernkontoret, SveMin, Skogsindustrierna, Livsmedelsföretagen, Byggnadsämnesförbundet, Grafiska Företagen, Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, TEKO - Sveriges Textil- och Modeföretag, Trä- och Möbelföretagen och EFA i samarbete med Svensk Energi.

Taggar: