Industrivärden åtager sig att teckna för 3 Mdr kronor i Ericssons nyemission

Industrivärden åtager sig att teckna för 3 Mdr kronor i Ericssons nyemission AB Industrivärden har åtagit sig att teckna för 3 Mdr kronor i Ericssons nyemission om 30 Mdr kronor. Detta belopp inkluderar Industrivärdens pro- rata andel om cirka 700 Mkr, vilken Industrivärden den 22 april 2002 tillkännagav att man avsåg att teckna. Den överskjutande teckningen om cirka 2.3 Mdr kronor kommer endast att leda till förvärv av aktier om de utbjudna aktierna i nyemissionen inte tecknas fullt ut. Industrivärdens åtagande att teckna ingår som en del i det arrangemang som Ericsson offentliggjorde tidigare idag, vilket också innefattar en emissionsgaranti (s.k. "underwriting") från Ericssons finansiella rådgivare. I en kommentar säger Industrivärdens VD och Koncernchef Anders Nyrén: "Vi har fortsatt tilltro till Ericsson och dess framtidsutsikter. Det är därför naturligt för Industrivärden som långsiktig ägare att göra detta åtagande. En framgångsrik nyemission är viktig och positiv för Ericsson och därmed även för Industrivärden och dess aktieägare." Stockholm den 19 juli 2002 AB INDUSTRIVÄRDEN (publ) För ytterligare information, kontakta: Anders Nyrén, Verkställande Direktör, tel. 08-666 64 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/19/20020719BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/19/20020719BIT00100/wkr0002.pdf