Indutrade förvärvar finsk mätverksamhet från holländska Wavin

Indutrade har idag ingått ett avtal med Wavin N.V. i Zwolle, Nederländerna, om förvärv av finska Wavin-Labko Oy’s Net & Instrument division med en årsomsättning om ca 60 mkr.

Divisionen tillverkar och säljer produktgrupperna larm- och mätinstrument, LabkoNet och automatiseringslösningar samt isdetektionsenheter. Kunder är t.ex. bensinstationer, flygfält, parkeringsplatser, oljebolag och vattenverk.

Organisatoriskt kommer Net & Instrument divsionen att ingå i affärsområdet Engineering & Equipment som 2006 omsatte 1 576 mkr.

Förvärvet är Indutrades sjunde i år och bedöms ha en marginell positiv påverkan på Indutrades resultat per aktie. Årets förvärvade bolag har en sammanlagd årlig nettoomsättning på ca 380 mkr.

Stockholm den 14 augusti 2007

Indutrade marknadsför och säljer komponenter, system och tjänster med högt teknikinnehåll inom utvalda nischer. Verksamheten har två huvudinriktningar, dels bolag med industriell teknikförsäljning, dels bolag med egentillverkade produkter. Den grundläggande styrningsprincipen för koncernen är baserad på decentralisering av såväl beslutsfattande som ansvar. Organisationen präglas av entreprenörskap och teknisk nischkompetens kombinerat med en välbalanserad riskspridning vad gäller kunder, produkter, leverantörer, branscher och geografiska marknader. Koncernen är uppdelad i åtta affärsområden; – Benelux– DACH– Finland– Fluids & Mechanical Solutions– Flow Technology– Industrial Components– Measurement & Sensor Technology– UK Indutrades omsättning uppgick 2017 till 14 847 mkr och rörelseresultat före avskrivningar av immateriella tillgångar uppgick till 1 613 mkr. Indutrade är noterat på Nasdaq Stockholm.