Indutrade förvärvar Pro-Flex AS i Norge

Indutrade har idag tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Pro-Flex AS i Bergen, Norge ( www.pro-flex.no ), med en årsomsättning om cirka 90 MNOK.

Pro-Flex är ett teknikförsäljningsbolag som levererar slangar och kopplingar till den norska industrin. Kunderna finns främst inom fiskerinäringen, livsmedelsproduktion, försvaret, varvsindustrin, lantbruk, offshore m.fl.

Tillträde sker idag och bolaget kommer att ingå i Indutrades affärsområde Flow Technology.

Förvärvet bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Indutrades resultat per aktie.

Stockholm den 10 april 2017

Johnny Alvarsson, Verkställande direktör, telefon 070 589 17 95.

Indutrade marknadsför och säljer komponenter, system och tjänster med högt teknikinnehåll inom utvalda nischer. Verksamheten kännetecknas bl.a. av

- Tekniskt avancerade produkter för repetitiva behov

- Tillväxt genom en strukturerad och väl beprövad förvärvsstrategi

- Decentraliserad organisation präglad av entreprenörskap

Koncernen är organiserad i sex affärsområden, Engineering & Equipment, Flow T echnology, Fluids & Mechanical Solutions, Industrial Components, Measurement & Sensor Technology samt Special Products.  Indutrades omsättning uppgick 2016 till 12 955 mkr och rörelseresultat före avskrivningar av immateriella tillgångar uppgick till 1 484 mkr. Indutrade är noterat på Nasdaq Stockholm.

www.indutrade.se

Indutrade marknadsför och säljer komponenter, system och tjänster med högt teknikinnehåll inom utvalda nischer. Verksamheten har två huvudinriktningar, dels bolag med industriell teknikförsäljning, dels bolag med egentillverkade produkter. Den grundläggande styrningsprincipen för koncernen är baserad på decentralisering av såväl beslutsfattande som ansvar. Organisationen präglas av entreprenörskap och teknisk nischkompetens kombinerat med en välbalanserad riskspridning vad gäller kunder, produkter, leverantörer, branscher och geografiska marknader. Koncernen är uppdelad i sex affärsområden; – Engineering & Equipment– Flow Technology– Fluids & Mechanical Solutions– Industrial Components- Measurement & Sensor Technology– Special Products Indutrades omsättning uppgick 2015 till 11 881 mkr och rörelseresultat förre avskrivningar av immateriella tillgångar uppgick till 1 427 mkr.