LAN och robotar i Partille arena 16–18 mars – Inet huvudsponsor

Report this content

Den 16 till 18 mars 2018 bjuder WinterGate18 på Västsveriges näst största LAN i Partille arena. Inet står som huvudsponsor för evenemanget och lånar ut en VR-station och 43 Taurusdatorer, vilka bland annat kommer användas av deltagare under turneringsfinaler på scen.

– Det är riktigt kul att bidra till e-sporten och stödja en engagerad förening som delar både våra värderingar och vårt intresse för teknik och e-sport, säger Johan Wahlberg, marknads- och försäljningschef på Inet.

SummerGate17 Extreme, som arrangerades i augusti 2017 av Big Network. Fotograf: Stefan Zöller

WinterGate18 anordnas av Big Network, en ideell förening för spel- och teknikintresserade baserad i Partille. Med 430 datorplatser är WinterGate18 ett av Västsveriges två största återkommande LAN.

– Vi tycker det är viktigt att det finns trygga och inspirerande mötesplatser för teknik- och spelintresserade ungdomar, oavsett bakgrund. WinterGate18 är en sådan mötesplats och vi är väldigt stolta över att hjälpa dem anordna ett grymt LAN, säger Johan Wahlberg.

Under evenemanget i Partille arena erbjuds utöver datorplatser och e-sportturneringar även Partille Makerspace, en kreativ mötesplats där deltagare bygger robotar och lär sig om praktisk programmering i en inspirerande miljö. Projektet drivs av Partille kommun och är ett av flera samarbeten med Big Network.

– Alla ska känna sig välkomna till WinterGate18, oavsett förutsättningar. Tillsammans med kommunen skänker vi därför bort 40 biljetter till Partilles fritidsgårdar, så att fler i vår närhet får möjligheten att ta del av gemenskapen, säger Victor Sollerhed, projektledare på Big Network.

Taurusdatorerna som Inet lånar ut till WinterGate18 kommer användas av streamers, produktionsteamet och av deltagare under turneringsfinalerna. Inet lånar även ut en VR-station för att demonstrera virtuell verklighet för evenemangsdeltagarna.

– Att låna datorerna är ovärderligt för oss, det höjer verkligen upplevelsen för våra deltagare. Det är också grymt kul att visa upp VR, det är fortfarande en relativt ny teknik som inte alla har tillgång till. Det känns extra roligt att just Inet hjälper till, de var vårt förstaval när vi började söka sponsorer, säger Victor Sollerhed.

Big Network

Föreningen bildades 2003 och har sedan 2007 anordnat de återkommande evenemangen WinterGate och SummerGate. Deras första stora evenemang, WinterGate07, hade 150 deltagare. Årets upplaga, WinterGate18, är med sina 430 datorplatser föreningens största evenemang hittills. Föreningen finns till för dig med teknikintresse och nyfikenhet och är öppen för alla som vill bli medlem.

Läs mer om Big Network

För ytterligare information
Johan Wahlberg, marknads- och försäljningschef, 0739-88 27 29, johan.wahlberg@inet.se
Magnus Sjöbäck, presskontakt, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@inet.se

Inet säljer datorer, komponenter och datortillbehör till privatpersoner och företag i Sverige via webbshop och butiker belägna Stockholm, Göteborg, Malmö och Uddevalla. Verksamheten startades år 2000, omsätter 700 miljoner kronor och har idag 75 välutbildade och lyhörda medarbetare. Huvudkontoret ligger i Sisjön i Göteborg. Inet är utnämnt till Årets Datorbutik 2015 av Sweclockers, Årets Nätbutik 2017 av Prisjakt och Årets e-handlare 2017 av Pricerunner. www.inet.se

Taggar:

Citat

Det är riktigt kul att bidra till e-sporten och stödja en engagerad förening som delar både våra värderingar och vårt intresse för teknik och e-sport.
Johan Wahlberg, marknads- och försäljningschef på Inet