Grönt ljus från oberoende säkerhetskommitté att fortsätta pågående Fas II-studie

Report this content

Den 18 november utfördes den andra och sista planerade utvärderingen av en oberoende säkerhetskommitté (Data Safety Monitoring Board) i IBTs pågående kliniska Fas II-studie. Slutsatsen från säkerhetskommittén är att inga invändningar finns mot högre dosering i den sista kohorten, som kommer att doseras med den högsta dosen av IBTs läkemedelskandidat IBP-9414.

– Vi är mycket nöjda med att vi nu har 90 av 120 för tidigt födda barn rekryterade och att studien fortlöper enligt plan. Detta är ytterligare en viktig milstolpe i utvecklingen av ett nytt läkemedel för denna mycket känsliga patientgrupp, säger Staffan Strömberg VD IBT.

Fas ll-studien är en multicenter, randomiserad, dubbelblind, placebokontrollerad studie och utförs med parallella grupper med ökande dosering, vars syfte är att undersöka säkerheten och toleransen av IBP-9414 vid administration till för tidigt födda barn. Denna multicenterstudie utförs på ett antal neonatala intensivvårdsavdelningar i USA och kommer att omfatta totalt 120 för tidigt födda barn.

Staffan Strömberg, VD, telefon: +46 8 410 145 55

Infant Bacterial Therapeutics AB

Bryggargatan 10

info@ibtherapeutics.com

Infant Bacterial Therapeutics AB (publ), (”IBT”), är ett läkemedelsbolag med säte i Stockholm som utvecklar läkemedel som ska möta behov hos för tidigt födda barn. IBT:s primära fokus är klinisk utveckling av IBP-9414, en läkemedelskandidat innehållande Lactobacillus reuteri, till förebyggande av nekrotiserande enterokolit (”NEC”), en dödlig sjukdom som kan drabba för tidigt födda barn. IBT är noterat på Nasdaq First North med Erik Penser Bankaktiebolag  som Certified adviser.

www.ibtherapeutics.com