Master Data och Data Governance gör det enklare för dig att uppfylla EU:s nya dataskyddsförordning

Report this content

- James Cotton från Information Builders lär dig allt du behöver veta om persondata och den nya lagen

Onsdagen den 23 november kommer James Cotton till Stockholm för att hålla ett seminarium om EU:s nya dataskyddsförordning och vad du bör tänka på. James Cotton är Solution Director på Information Builders, ett globalt ledande företag inom Business Intelligence (BI), analys och integrationslösningar. Kom och hör honom berätta om hur du kan utnyttja Master Data och Data Governance för att förhålla dig till de nya stringenta processerna runt din persondata. James Cotton har en lång erfarenhet inom informationsteknologibranschen och har haft ledande positioner på globala IT-företag. På Information Builders hjälper han kunder att nå sina strategiska mål genom att designa skalbara lösningar inom integration och Master Data Management.

I maj 2018 träder EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR, i kraft. Lagen kommer att ställa hårdare krav på hur information behandlas, lagras och säkras hos företag och myndigheter. De som inte efterlever de nya kraven hotas med böter på 20 miljoner Euro eller fyra procent av den totala årsomsättningen. Kom och hör James Cotton från Information Builders berätta om hur du kan utnyttja Master Data och Data Governance för att förhålla dig till de nya stringenta processerna runt din persondata. På seminariet kommer även Sentor att prata om informationssäkerhet i förhållande till den nya lagen.

­- Data Governance och Master Data blir allt viktigare för att kunna uppfylla GDPR eftersom GDPR gör det mer väsentligt att ha stringenta processer runt persondata, berättar James Cotton, Solution Director på Information Builders. Samma person kan dyka upp i flera olika IT-system. Om man inte kan koppla samman denna data så blir det omöjligt att kunna svara på frågor som till exempel vilka personuppgifter för xx har företaget eller organisationen lagrade, och var finns dessa uppgifter. Är Bertil Andersson, Bertil Anderson och B. Andersson samma person?

Övriga frågor som kommer att tas upp:

Hur tar man reda på vilken personlig data man hanterar och vilket skydd som behövs?

Hur skyddar man personlig data med organisatoriska och tekniska kontroller?

Går det att göra BI och Data Warehousing trots GDPR?

Vad är Data Governance och Master Data Management (MDM)? Varför är det speciellt viktigt i samband med GDPR?

Vad är viktigt att tänka på vid införande?

Plats: Clarion Hotel Sign, Östra Järnvägsgatan 35, Norra Bantorget Stockholm
Tid: Onsdagen den 23 november, 8:30-10:00

Är du intresserad av att delta och/eller träffa James Cotton för en intervju, var vänlig kontakta:
Josefine Gröndahl

Inmema PR