Dagliga affärsnyheter direkt i din handdator

Dagliga affärsnyheter direkt i din handdator Finanstidningen och Information Highway har tillsammans utvecklat en mobil version av tidningen för handdatoranvändare. De viktigaste delarna av tidningens innehåll går nu att komma åt i mobilt format redan kvällen innan ordinarie utgivningsdag. Dagliga affärsnyheter serveras i snabbmats-version för den hungrige. Finanstidningen på nätet, www.fti.se, är ett snabbt och lättillgängligt interaktivt centrum för finansiella nyheter och analyser. Fti.se kompletteras nu av ett mobilt format med tre huvuddelar: Nyheter, Börs&Placeringar och Opinion&Megafon. Tjänsten erbjuds redan från klockan 22:00 kvällen före utgivning. - Informationen ska vara lättillgänglig. Nyheter, rekommendationer och analyser ändras i snabb takt. Finanstidningen skall finnas där våra läsare är, säger Fredrik Eklund, webbredaktör på www.fti.se. Tjänsten är utvecklad i tätt samarbete mellan Finanstidningen och Information Highway och finns tillgänglig för användare av handdatorer eller PDA (Personal Digital Assistent, t ex Palm Pilot) eller andra handhållna enheter som t ex Nokias Communicator. - Vad vi har byggt är i princip en tilläggstjänst till www.fti.se - men tjänsten är också ett första steg mot en modern form av publicering där innehåll produceras för att sedan distribueras i flera medier eller elektroniska kanaler samtidigt, säger Oscar Christenson, programmerare på Information Highway. Användaren kan välja i vilken form och i vilken kanal man vill läsa tidningen, innehållet kan också anpassas efter personliga intressen. I nästa skede kan tjänster och innehåll även anpassas efter var användaren befinner sig geografiskt, vilket tillsammans med ökad bandbredd öppnar helt nya möjligheter för flexibel distribution av affärsnyheter eller annan typ av information. Testa lösningen på http://www.fti.se samt http://www.fti.se/mobil Illustration finns att ladda hem på http://www.infohwy.se/ihse/imgarchive/ftipalm.gif Sundbyberg den 18 november 1999, kl. 08.00 Information Highway AB (publ) För ytterligare information: Ulf Karnell, informationschef, Information Highway, 070-514 17 39, ulf.karnell@infohwy.se. Fredrik Eklund, webbredaktör, Finanstidningen, 070-868 65 55, fredrik.eklund@fti.se. Information Highway hjälper företag att ta till vara affärsmöjligheterna i den nya nätverksekonomin. Vi stärker våra kunders konkurrenskraft och gör dem framgångsrika på den digitala arenan genom att leverera internetbaserade lösningar präglade av affärskunskap, kreativitet och teknisk spjutspetskompetens. Information Highway grundades 1994 och idag arbetar över 330 personer inom affärsområdena Business, Interactive- och Technology Consulting på nio orter i Sverige samt i Norge, Danmark och England. Aktien är noterad på Stockholms Fondbörs O-lista. Koncernchef är Göran Wågström. Information Highway har en kundbas på ca 200 företag och levererar lösningar åt ABB, Ericsson, Telia, ATG, Fondex, SAS, Stadium, SMHI och Locus Medicus. [Mer information på http://www.infohwy.se] ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/18/19991118BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/18/19991118BIT00010/bit0002.pdf