Information Highway förvärvar ELK i Danmark

Information Highway förvärvar ELK i Danmark Information Highway, som levererar Internetbaserade affärslösningar, har skrivit ett letter of intent om förvärv av danska Internetföretaget ELK:s rörelse, med 27 anställda och kärnkompetens inom komplexa Internetlösningar. Köpeskillingen erläggs, dels i form av nyemitterade aktier i Information Highway, dels i kontanter. ELK har vunnit flera priser och tillför kunder som Falck, Scandlines, Compaq, Den Danske Bank, PFA Pension, Oticon, Codan och Egmont Online A/S. ELK bildades 1996 och levererar integrerade lösningar som inbegriper alltifrån direkt kundkontakt till interna produktionssystem och professionellt designade affärslösningar. ELK förenar koncept och design med affärsutveckling och tekniskt avancerade lösningar. Kontoret är beläget i Köpenhamn och har 27 anställda med hög kompetens, varav 20 inom webb- och systemutveckling, 4 inom design och 3 inom sälj/administration. ELK har även etablerat ett WebLab tillsammans med Niels Bohr Institutet för Fysik, Astronomi och Geofysik (NBI), med Microsoft som sponsor. - Vi fortsätter att växa i internationellt i enlighet med vår strategi. ELK tillför kompetenta medarbetare, viktiga kunder och har vunnit ett flertal priser för avancerade tekniska lösningar, kampanjer och utmärkt design, säger Göran Wågström, koncernchef för Information Highway. Information Highway är redan idag ett av de största internetföretagen i Öresundsregionen, en av Europas mest intressanta marknader under kraftig tillväxt på alla områden. Sammantaget har Information Highway nu 70 anställda i Öresundsregionen, varav 30 i Malmö och 40 i Köpenhamn inklusive det kontor som öppnades i somras. - Tillsammans med Information Highway är vi nu den marknadsledande aktören inom Internet i Öresundsregionen med utökad kompetens och kapacitet att genomföra omfattande och komplicerade systemlösningar för våra kunder på bägge sidor av sundet och med en god lönsamhet, säger Morten Elk, VD för ELK. Inklusive ELK samt nyligen förvärvade finska internetföretaget Netmill kommer det totala antalet anställda inom Information Highway koncernen vid årets slut att uppgå till ca 420, vilket överträffar tidigare uttalade prognoser om tillväxt. Sundbyberg den 23 november 1999 Information Highway AB (publ) För ytterligare information: www.elk.dk Göran Wågström, koncernchef Information Highway, tel 08-635 15 20, goran.wagstrom@infohwy.se Ulf Karnell, informationschef Information Highway, tel 070-514 17 39, ulf.karnell@infohwy.se Morten Elk, VD ELK, tel + 45 38 19 26 30, morten.elk@elk.dk Information Highway hjälper företag att ta till vara affärsmöjligheterna i den nya nätverksekonomin. Vi stärker våra kunders konkurrenskraft och gör dem framgångsrika på den digitala arenan genom att leverera internetbaserade lösningar präglade av affärskunskap, kreativitet och teknisk spjutspetskompetens. Information Highway grundades 1994 och idag arbetar över 350 personer inom affärsområdena Business, Interactive- och Technology Consulting på nio orter i Sverige samt i Norge, Danmark och England. Aktien är noterad på Stockholms Fondbörs O-lista. Koncernchef är Göran Wågström. Information Highway har en kundbas på ca 200 företag och levererar lösningar åt ABB, Ericsson, Telia, ATG, Fondex, SAS, Stadium, SMHI och Locus Medicus. [Mer information på http://www.infohwy.se] ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/23/19991123BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/23/19991123BIT00110/bit0002.pdf