Hållbara insatser med markundersökningsmaskinen MUM

Just nu sker provtagning med Infranords Markundersökningsmaskin MUM i järnvägsspåret mellan Helsingborg och Ängelholm. Provtagningen sker genom borrhål i järnvägsspårets mitt. Arbetet kan genomföras utan att förorsaka sättningar i spåret vilket kan ske om man istället använder grävmaskiner. Infranord är ensam om denna markundersökningsmaskin på marknaden. Det som gör maskinen unik är möjligheten att köra normal trafik på intilliggande spår samtidigt som provtagningen sker.

Markundersökningsmaskinen kan utföra bedömning av marken ner till ungefär 1,4 meters djup. Borrhålen möjliggör att miljöprover tas som Infranord sedan gör en första geoteknisk analys av redan ombord på maskinen. Därefter genomförs en förfinad miljöanalys på laboratorium. Syftet med analyserna är att få en bättre förståelse för miljöföroreningar i ballasten och om denna behöver renas innan eller i samband med att ett spårbyte utförs.

Totalt ska 100 provtagningshål borras på sträckan Helsingborg till Ängelholm. Detta är Infranords andra provtagningsprojekt i år. Det första skedde utmed sträckan Älmhult – Olofström där 200 provtagningshål borrades.

Infranord bygger och underhåller järnväg för samhällets bästa. Med 1800 anställda och en omsättning på över 4 miljarder är Infranord marknadsledande i Sverige och en betydande aktör i Norge. Verksamheten kännetecknas av gedigen järnvägskunskap, hög säkerhet, tydlig ansvarsfördelning och omfattande satsningar på att vara branschens mest uppskattade arbetsgivare. Mer information finns på Infranord.se