Infranord vann uppdraget Västra stambanan Laxå - Alingsås

I stor konkurrens med andra vann Infranord uppdraget att rusta upp kontaktledningarna på Västra stambanan mellan Laxå och Alingsås.

Hela uppdraget Laxå – Alingsås omfattar drygt 20 mil kontaktledning och innebär en komplett kontaktledningsupprustning med nya stolpar, linor etc. Uppdraget innefattar teknikgrenarna el, tele och signal, med tyngdpunkt på el.

-      Det är mycket roligt att vi fått möjlighet att utföra detta uppdrag. Vi planerar att utföra uppdraget med nya innovativa lösningar på mest effektiva sätt till bästa möjliga pris, säger Jan Sparv, tillförordnad chef för Entreprenad på Infranord AB.

Den stora ombyggnaden startar våren/sommaren 2013, men fram till dess arbetar Infranord med förberedande arbeten på området. Uppdraget beräknas ta tre år.

-      Under uppdraget kommer vi att sysselsätta cirka 40-50 tekniker kontinuerligt. Detta innebär också att vi får en mer jämn säsongbeläggning på elpersonal, då vi kan utföra uppdraget året runt, säger Jan Sparv.

För ytterligare information kontakta:
Jan Sparv, tf chef Entreprenad på Infranord AB tfn: 010 121 24 12
Antina-Maria Hessel, Presschef Infranord tfn: 010 121 74 60

Infranord är Sveriges och Nordens ledande järnvägsentreprenör. Fokus ligger på att underhålla och modernisera dagens järnvägar samt att utveckla och bygga spåret mot framtiden. Vi har 3 000 medarbetare som finns över hela landet och vi omsätter 4,5 miljarder kronor.

Infranord är det ledande järnvägsentreprenadbolaget i Sverige och en av de största aktörerna i Norge. Fokus ligger på att underhålla och modernisera dagens järnvägar samt att utveckla och bygga spåret till framtiden. Infranord har cirka 1800 medarbetare och en omsättning på cirka 4 miljarder kronor.