• Inhalation Sciences/

Inhalation Sciences ABs (publ.) laboratoriesystem installeras på Köpenhamns Universitet för forskning på nytt inhalerbart vaccin mot TBC.

STOCKHOLM, SVERIGE – 23 augusti, 2017. Köpenhamns Universitet och institutionen för farmakologi installerar PreciseInhale, ISABs avancerade, laboratoriesystem, för sin forskning på inhalerbara terapier mot TBC.

–Med PreciseInhale kan vi genomföra alla de nödvändiga och förberedande kliniska inhalationsstudier vi behöver för att validera immunogenicitet, effektivitet och toxiska effekter av våra lovande torra och pulverbaserade nanomediciner, säger Camilla Foged, gruppledare och docent vid institutionen.

–För oss på farmakologinstitutionen är installationen av PreciseInhale en viktig milstolpe. Tekniken hjälper oss att vidareutveckla vår spjutspetsforskning inom nanomedicin till att inkludera våra första studier på försökspersoner. Syftet är att dels framställa ett inhaleringsbart vaccin mot tuberkulos, ett vaccin som är termostabilt, torrt och pulverbaserat, dels en nanopartikel-baserad och antiinflammatorisk substans för behandling av kronisk obstruktiv lungsjukdom, fortsätter Camilla Foged.

Forskningen finansieras av the Independent Research Fund Denmark, the Innovative Medicines Initiative (IMI) project COMPACT (EU FP7), the Hørslev Foundation (Denmark), the Lundbeck Foundation (Denmark), and the Novo Nordisk Foundation (Denmark). Institutionen för farmakologi är en innovativ forsknings- och utbildningsenhet som bedriver utvecklande forskning inom laboratorieläkemedel och substanser, drug delivery och avancerad läkemedelsanalys – lika väl som forskningsbaserad undervisning.

PreciseInhale har utöver Köpenhamns Universitet även installerats på King’s Collage London, Karolinska Institutet och Dow Chemical Group.

– Med varje ny installation får vi en stark signal om att PreciseInhale börjar bli känd inom forskningsvärlden. Vi är väldigt stolta över att ännu en prestigefylld akademisk forskningsgrupp har insett värdet – och ansluter sig till pionjärerna som redan använder PreciseInhale, säger Fredrik Sjövall, Vd på ISAB.

Fredrik Sjövall
​VD

fredrik.sjovall@inhalation.se

Om Inhalation Sciences AB (publ.)

Inhalation Sciences Sweden AB (publ.) utvecklar och kommersialiserar världsledande instrument för forskning inom inhalation. Bolagets patenterade labinstrument, PreciseInhale erbjuder forskare möjligheten att, med mycket hög precision, karakterisera hur aerosoler och små partiklar påverkar våra lungor och därmed vår hälsa när vi andas in dem.

Om institutionen för farmakologi vid Köpenhamns Universitet

Institutionens syfte är att bedriva banbrytande farmakologisk forskning genom att knyta samman läkemedelsforskning med forskningsbaserad undervisning inom ett antal olika områden, bland annat farmakologisk teknologi och substanser, drug delivery, avancerad läkemedelsanalys samt klinisk och social farmakologi. Vi är dedikerade att tjäna det danska samhället och den internationella forskningsvärlden med vår kunskap.