Inhalation Sciences Sweden ABs (publ) emission övertecknad.

STOCKHOLM, SVERIGE – 15 september, 2017. Den 13 september 2017 avslutades teckningstiden i Inhalation Sciences nyemission av aktier inför den planerade noteringen vid AktieTorget. Emissionen om 17,0 MSEK tecknades till cirka 43,2 MSEK inklusive teckningsåtagande, vilket motsvarar en teckningsgrad om cirka 254%. Inhalation Sciences tillförs därmed totalt 17 MSEK före emissionskostnader om cirka 2,5 MSEK. Bolaget tillförs genom emissionen fler än 750 nya aktieägare. Avräkningsnotor skickas ut den 15 september 2017.

Kort om ISAB

Inhalation Sciences Sweden AB (publ) utvecklar och säljer laboratorieinstrument för forskning inom inhalation och för mätning av hur partiklar i inandningsluft påverkar vår hälsa. ISAB har ett flertal beviljade patent i EU, USA, Japan och Kina och en bevisad produkt och affärsmodell med intäkter från pilotkunder och Key Opinion Leaders om totalt cirka 25 MSEK under de senaste tre åren. Bolaget står nu inför en fas av ökad försäljning och snabbare tillväxt på en växande marknad med stor potential.

Inhalation Sciences VD Fredrik Sjövall kommenterar:

-Jag är glad över förtroendet som har visats av alla som velat delta i noteringsemissionen och vill välkomna alla nya ägare till Inhalation Sciences. Genom den här kapitalanskaffningen räknar vi nu med att kunna accelerera kommersialiseringstakten av PreciseInhale®. Vi är övertygade om att vi utvecklat en teknologi som kan göra stor nytta på stora marknader och under lång tid framöver.

Planerad notering på AktieTorget

Inhalation Sciences Sweden AB (publ) är godkänt för notering på AktieTorget. Första dag för handel är beräknad att bli den 28 september 2017. Kortnamn för bolagets aktie på AktieTorget är ISAB.

Teckning och tilldelning

Tilldelning av aktier, tecknade inom ramen för nyemissionen, sker i enlighet med de principer som anges i memorandumet publicerat den 28 augusti 2017. Meddelande om tilldelning sker genom avräkningsnota som utsänds den 15 september 2017 till respektive tecknare som erhållit tilldelning. Betalning ska ske senast den dag som anges på avräkningsnotan.

Teckningsgrad

Emissionen om 17,0 MSEK tecknades till cirka 43,2 MSEK inklusive teckningsåtagande, vilket motsvarar en teckningsgrad om ca 254%.

Antal aktier och aktiekapital

När emissionen har registrerats hos Bolagsverket kommer det totala antalet aktier i Inhalation att uppgå till 8 618 930 aktier och aktiekapitalet kommer att uppgå till 3 447 572 SEK.

Rådgivare

Corpura Fondkommission AB är finansiell rådgivare i samband med nyemissionen och Fredersen Advokatbyrå AB har agerat legal rådgivare. Aqurat Fondkommission AB agerar emissionsinstitut med anledning av nyemissionen.

För frågor om anmälan och teckning av aktier

Aqurat Fondkommission AB
Fax: 08 – 684 05 801
E-post: info@aqurat.se
www.aqurat.se

Fredrik Sjövall, VD
fredrik.sjovall@inhalation.se

Denna information är sådan information som Inhalation Sciences Sweden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 september 2017.