Företrädesemission inför notering på AktieTorget övertecknad

Den 9 februari 2017 avslutades teckningstiden i Initiator Pharma A/S:s (”Initiator Pharma”) företrädesemission om högst 20,5 MSEK. Företrädesemissionen tecknades till cirka 44,1 MSEK, motsvarande en teckningsgrad om cirka 215 procent. Genom nyemissionen tillförs Initiator Pharma cirka 20,5 MSEK före emissionskostnader om cirka 1,4 MSEK. Avräkningsnotor är beräknade att skickas ut idag, den 15 februari 2017. Första dag för handel på AktieTorget beräknas att bli den 16 mars 2017.

VD Claus Elsborg Olesen kommenterar
”Jag vill rikta ett stort tack till både nya och befintliga aktieägare som valt att teckna aktier i Initiator Pharmas företrädesemission. Det är glädjande att se det stora intresset för vårt bolag och med likviden som denna företrädesemission tillför bolaget kan vi nu fokusera fullt ut på utvecklingsarbetet och våra kommande studier av IPED2015. Det är ett viktigt arbete som vi hoppas leda till ett bättre liv för miljontals män och deras partners.”

Teckning och tilldelning
Företrädesemissionen tecknades till cirka 44,1 MSEK inklusive teckningsåtagande, innebärande att 3 721 689 aktier nyemitteras. Initiator Pharma tillförs därmed cirka 20,5 MSEK före emissionskostnader, vilka beräknas uppgå till cirka 1,4 MSEK. 3 073 563 aktier (motsvarande cirka 82,6 procent) tilldelas tecknare med företrädesrätt. Tilldelning har skett i enlighet med de tilldelningsprinciper som angivits i bolagets svenska memorandum och danska prospekt. De tecknare som tilldelas aktier utan företrädesrätt kommer att erhålla avräkningsnotor, vilka skickas ut idag, den 15 februari 2017. Tecknare som inte tilldelas aktier erhåller ej avräkningsnotor.

Antal aktier och aktiekapital
När Initiator Pharmas företrädesemission registrerats hos Erhvervsstyrelsen (danska bolagsverket) kommer det totala antalet aktier att uppgå till 8 683 943 stycken och aktiekapitalet till 911 814,015 DKK.

Notering på AktieTorget
Initiator Pharma är godkänt för notering på AktieTorget. Första dag för handel är beräknad att bli den 16 mars 2017.

Finansiell rådgivare
Sedermera Fondkommission är finansiell rådgivare till Initiator Pharma i samband med företrädesemissionen och noteringen på AktieTorget.

För ytterligare information om företrädesemissionen och noteringen på AktieTorget, vänligen kontakta:
Sedermera Fondkommission
Telefon: +46 40-615 14 10
E-post: info@sedermera.se

Denna information är sådan information som Initiator Pharma är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 februari 2017.

Initiator Pharma är ett läkemedelsbolag baserat i Århus i Danmark utspunnet från Saniona AB (listat på Nasdaq Stockholm First North Premier). Bolagets huvudfokus är läkemedelskandidaten IPED2015 som utgör en ny behandlingsmetod för indikationen erektil dysfunktion (ED), det vill säga oförmågan hos en man att uppnå och bibehålla en erektion och därmed kunna genomföra ett samlag. Initiator Pharmas nya behandlingsmetod med IPED2015 avser att behandla den stora grupp av patienter som lider av ED och som är resistenta mot dagens behandlingsmetoder.