Kundanpassade trappor och arbetsplattformar: Modulärt koncept ger större flexibilitet i industrimiljön

Zarges visar på fördelarna med förmontering och sitt webbaserade designverktyg

Stockholm, Sverige - Den som vill arbeta effektivt i ett lager, en industri eller verkstad klarar sig inte utan några steg, trappor och arbetsplattformar. Nya inköp kräver dock omfattande planering och långa ledtider innan rätt produkt kan levereras, installeras och användas. Däremot är tillverkare som använder ett modulärt system betydligt mer flexibla, snabbare och mer ekonomiska. Zarges, som har utvecklat ett modulärt system för produktionen av skräddarsydda lösningar, förklarar vad som gör deras system enkelt och hur det gynnar kunderna.

1. Lättare och snabbare installation

Receptet för ett framgångsrikt modulärt koncept är ett sofistikerat system där alla element är tillverkade och monterade i förväg, och behovet av specialdelar är minimalt. På grund av den höga graden av förmontering behövs bara några steg och verktyg för att sätta ihop en produkt. Helst bör de olika delarna monteras ihop med hjälp av prefabricerade anslutningsdelar och med så få skruvanslutningar som möjligt. För att spara ytterligare tid har Zarges förändrat sina produkter så att det behövs färre kopplingar och anslutningsdelar. På detta sätt kan ännu större kombinationer av Zarges produkter sättas samman för användning på mycket kort tid. Resultatet blir att kunderna omedelbart kan använda lösningen de har köpt för sin verksamhet.

2. Flexibla applikationer

Trappor, mobila eller fasta arbets- och underhållsplattformar: I industrimiljön behövs olika produkter för de olika typerna av uppgifter. Den som vill ha en individuell lösning för varje plats kommer snabbt att inse att man behöver investera en hel del pengar. De mobila lösningarna baserade på Zarges modulära koncept är mångsidiga och hjälper till att sänka kostnaderna. Detta ökar dessutom flexibiliteten i arbetsplatsens utformning och hantering av olika uppgifter.

3. Snabba leveranstider

De traditionella kundanpassade lösningarna har nackdelen att varje system förutsätter en dyr teknisk designprocess. Delarna i produkten måste först konceptualiseras, konstrueras, beställas och delvis monteras innan de kan levereras. Modulsystemet från Zarges sätter stopp för långa väntetider. Det gör det möjligt att minska leveranstiderna.

– För att snabbt kunna leverera produkter till våra kunder blev vi 2009 en av de första tillverkarna i Europa som utvecklade ett webbaserat designverktyg, förklarar Patric Seger, vd på Zarges i Sverige.

De erfarenheter som Zarges har fått under de senaste åtta åren har påverkat den fortsatta utvecklingen av systemet. Patric fortsätter:

– Våra kunder kan genast se en 3D-modell av de produkter de vill ha, de kan göra justeringar och kontrollera om deras krav är uppfyllda. Det finns också möjlighet att ladda ner en 3D-modell som direkt kan användas i kundens planering av arbetsplatsen. Dessutom visar designverktyget kunderna pris och orderstatus, de kan skriva ut erbjudandet och enkelt skicka in ordern.

4. Förändringar i efterhand

Fördelen med modulsystemet är att Zarges kan reagera snabbt och individuellt på kundernas behov. Tack vare det väl genomtänkta konceptet kan ett stort antal krav uppfyllas utan att behöva gå igenom en dyr designprocess varje gång. En produkt kan även förändras i efterhand utan problem tack vare element som kan monteras flexibelt för att möta nya krav.

Mer information om produkter och lösningar från Zarges finns på www.zarges.se

Om Zarges

Zarges GmbH, med säte i Weilheim i Övre Bayern, är ett globalt företag med cirka 800 medarbetare och tre produktionsanläggningar i Europa. Innovativ teknik och omfattande erfarenhet av högkvalitativt aluminium gör Zarges till ett ledande företag inom de tre huvudbranscherna: Access - Förpackning, Transport och Lagring - Specialkonstruktion. Zarges-produkterna kombinerar aluminiets flera fördelar, såsom hög stabilitet med låg vikt, korrosionsbeständighet och flexibilitet. Zarges har rätt produkt för alla behov och kan även erbjuda skräddarsydda lösningar. Oavsett om det är för detaljhandeln, kompetenshandeln, näringslivet eller privatpersoner, värderar våra kunder Zarges som en pålitlig partner och drar nytta av den kvalitet, kompetens och omfattande service som de fått i många år efter att ha köpt Zarges-produkter.

För mer information se: www.Zarges.se

Patric Seger, vd
Zarges AB