Med en Cub Cadet Zero-turn klipper du snabbare, bättre och med större flexibilitet

Bland tillverkare av åkgräsklippare har det diskuterats om åkgräsklippare med klippdäcket framför chassit klipper bättre eller sämre än åkgräsklippare där klippdäcket sitter under chassit. Cub cadet bestämde sig för att sätta hårt mot hårt och jämföra de två systemen. Företaget kunde konstatera att en åkgräsklippare med klippdäcket under chassit exempelvis en Cub Cadet Zero-Turn klipper snabbare, bättre och med större flexibilitet än de konkurrerande modellerna med klippdäcket fram.

Tillverkare av åkgräsklippare med klippdäcket framför chassit har länge hävdat att deras åkgräsklippare är de mest effektiva på marknaden. Cub Cadet undrade om detta verkligen kunde stämma. Det är trots allt allmänt känt att så kallade Zero-Turns med klippdäcket under chassit erbjuder mer fördelar med avseende på effektivitet – oavsett modell och prisnivå på åkgräsklipparen. För att vara på säkra sidan så utförde Cub Cadet en detaljerad jämförelse mellan två åkgräsklippare i medelprissegmentet. Jämförelsen gjordes på sex områden; kapacitet, smidighet, kantklippning, underhåll och bekvämlighet. Resultatet av jämförelsen är tydligt. Cub Cadets Zero-Turn gräsklippare är helt enkelt effektivare - även när det gäller de enklare modellerna.

Kapacitet: Zero-Turns är 60 % snabbare än en åkgräsklippare med klippdäcket där fram, det gör att de klarar av ett större område på kortare tid. Detta gäller även de enklare modellerna. Proffs-modellerna är upp till 77 % snabbare än jämförbara åkgräsklippare, vilket ger en jämn och hög kapacitet och prestanda.

Smidighet: Zero-Turns kan klara av sluttningar med en lutning på upp till tjugo grader, det är dubbelt så mycket som vad en åkgräsklippare med klippdäcket fram klarar av. Med en Zero-Turn går det även att klippa längs en sluttning utan att avvika från rätt kurs. En Zero-Turn kan dessutom rotera på platsen istället för att kräva en 70 cm radie. Det är Zero-turn teknologin som gör detta möjligt.

Kantklippning: På grund av sin design, lämnar åkgräsklipparna med klippdäcket längst fram alltid en smal oklippt rand på gräsmattan. Det gör att vi alltid måste snygga till med trimmern efter det att vi klippt färdigt. Detta undviker vi med en Cub Cadet Zero-Turn, den klipper hela gräsmattan och lämnar inga oklippta kanter efter sig.

Underhåll: De flesta åkgräsklippare med klippdäcket där fram har ett komplext styrsystem

som bygger på en teknologi med så kallade Bowden-kablar, som ofta måste justeras.

En Zero-Turn har en robust styrmekanism gjord av metall, vilket bara kräver lite smörjning var 25: e användningstimme.

Bekvämlighet: Med Cub Cadet Zero-Turns kan du justera klippdäcket från din plats istället för att behöva gå av som är standard för åkgräsklippare med klippdäcket där fram. På Cub Cadet Zero-Turns sitter du också bekvämt. Även de enklare modellerna kommer med armstöd. För att du ska få detta hos åkgräsklipparna med klippdäcket framför chassit behöver du skaffa dig någon av lyx-modellerna.

Om Cub Cadet

Cub Cadet grundades 1961. De erbjuder, konstruerar och bygger trädgårdsmaskiner med hjälp av komponenter av högsta kvalitet som erhålls lokalt och globalt. Genom ett engagerat och omfattande nätverk av återförsäljare levererar Cub Cadet en komplett serie av högpresterande trädgårdsmaskiner och redskap som täcker alla behov av trädgårdsarbete för yrkesverksamma och husägare - inklusive Zero-Turn-klippare, Zero-Turn-klippare med styrspakar, minilastbilar, trädgårdstraktorer, batteri- och bensindrivna redskap och snöslungor med mera. Baserat i Valley City, Ohio, är Cub Cadet ett företag som är erkänt världen över för sin mångåriga tekniska kompetens samt sin progressiva design. Sedan 1981 har Cub Cadet varit en del av MTD Products Inc. Med 10 000 anställda i 183 länder är MTD en av de största leverantörerna av trädgårdsredskap. Inom Europa distribuerar MTD Products AG varumärkena Cub Cadet, WOLF-Garten, Arnold och MTD. För ytterligare information, vänligen se: https://eu.cubcadet.com/se/

För mer info v v kontakta:

Christopher Dunström
Sales Manager Sweden – Norway