Nu fortsätter högsäsongen för vandrarhemmen – Arbetsresande en allt viktigare målgrupp

Vädermässigt har det varit en kanonsommar och det är lätt att tro att vandrarhemsägarna runt om i landet har stängt ner sina verksamheter för i år. Men faktum är att de flesta har öppet året om – och hösten räknas snarare som en andra högsäsong för medlemmarna inom SVIF, Sveriges Vandrarhem i Förening. Svenskarnas förändrade semestervanor har nämligen gjort det svårt för vandrarhemmen att enbart satsa på turismen och på senare år har arbetsresande blivit en allt viktigare målgrupp.

– Till skillnad mot för några år sedan så stannar semesterfirarna allt kortare på en och samma destination, berättar Minna Rångeby på Sveriges Vandrarhem i Förening. Gästerna är spontana och nöjer sig ofta med en eller ett par nätter. Samtidigt har mängden arbetsresande ökat och blivit en betydelsefull målgrupp. Många vandrarhem anpassar till och med sina boenden för att möta den växande kundgruppens önskemål. Det kan exempelvis röra sig om fördelaktiga stamkundsavtal för företag och gratis wifi-uppkoppling.

Enligt föreningen är vandrarhemmet en uppskattad boendeform inom flera branscher – men inte minst bland hantverkare och montörer som ofta har oregelbundna arbetstider och jobbar i skift.

– Hotellfrukosten är inte ens framdukad när en del av våra kunder går på sitt skift, säger Minna Rångeby på Sveriges Vandrarhem i Förening. Då är det smidigt att kunna laga sin egen frukost. Vandrarhemmet är en flexibel boendeform, ofta med ett rymligt kök och flera sociala ytor såsom grillplatser och tv-rum. Det har hotellen svårt att konkurrera med.

För ytterligare information och högupplösta bilder vänligen kontakta:
Minna Rångeby

Sveriges Vandrarhem i Förening
E-post: info@svif.se
Tfn: 031-828800

Om SVIF
SVIF, Sveriges Vandrarhem i Förening, bildades 1991 och är en förening för fristående svenska vandrarhem. Som gäst är alla lika välkomna, utan medlemskrav. Varje vandrarhem drivs enligt egna principer och samarbetet sker kring marknadsföring och branschrelaterade frågor. SVIF har ett 150-tal anslutna anläggningar från Ystad i söder till Kiruna i norr och du hittar vandrarhem på orter där du minst anar! Mer info på: www.svif.se eller på www.facebook.com/svenskavandrarhem