En mer exakt diagnos för prostata cancer minskar behovet av onödiga operationer

Sverige tillhör de länder i världen som har flest fall av prostatacancer räknat per capita. 20 % av dessa fall diagnosticeras som malignt, (elakartad) där operation krävs. Men alltför många opereras i onödan då det är svårt avgöra om cancern är god- eller elakartad. Nu kan en ny svensk metod minska antalet onödiga operationer genom en mer exakt diagnos.

Prostatacancer är den vanligaste cancersjukdomen bland svenska män och varje år diagnosticeras ca 10 000 nya fall i Sverige. Den vanligaste diagnostiska testmetoden för att screena för prostatacancer är det s.k. PSA-testet (ett blodtest). Det är ett trubbigt verktyg då ett förhöjd värde bara indikerar att något är på gång i prostatan. Dessutom kan heller inte den efterföljande biopsianalysen med säkerhet särskilja benigna och maligna former av cancer. Konsekvensen blir att sjukvården opererar alldeles för många patienter helt i onödan. Förutom ett stort socialt lidande i form av inkontinens och potensproblem för patienterna så kostar denna ”överbehandling” sjukvården totalt ca 2 Mrd kronor per år i Sverige.

Några få gener avgör
Nu har Dr. Chunde Li, urolog och forskare inom molekylärbiologi på Karolinska Institutet, utvecklat en metod som kan särskilja ett mindre antal kliniskt relevanta gener bland de hundratals gener som finns i tumören. Därmed finns ett bättre underlag för vilken typ av behandling som bör sättas in, eller om det inte krävs några ingrepp överhuvudtaget.

– Innovationsbron har beslutat gå in med ägarkapital för att stödja tillväxtföretaget Chundsell Medicals AB som baserar sin affärsidé på dessa viktiga forskningsframsteg, säger Allan Asp, Investment Manager på Innovationsbron.

För mer information kontakta:
Maria Kessling, kommunikationschef på Innovationsbron AB, 076 880 88 10, maria.kessling@innovationsbron.se eller Allan Asp, Investment Manager Innovationsbron AB 070-605 23 02 allan.asp@innovationsbron.se eller http://chundsell.com/

Innovationsbron identifierar, utvecklar och investerar i blivande tillväxtföretag. Sedan 1994 har vi investerat i närmare 300 företag, med en årlig investeringstakt på ca 30-40 nya företag, vilket gör oss till Sveriges mest aktiva riskkapitalist i tidig fas. Innovationsbron satsar på innovativa nystartade företag med en internationell tillväxtpotential. Vi finns representerade i hela Sverige via regionala kontor. Genom vårt nationella inkubatorprogram ges blivande tillväxtföretag rätt stöd för att utveckla och skapa affärer. Innovationsbron ägs av staten och Industrifonden. Läs mer om Innovationsbron på
www.innovationsbron.se