Innovationsbron och inkubatorer bakom många av Sveriges mest snabbväxande teknikföretag

Sveriges 50 snabbast växande teknikföretag år 2012 är nu utsedda. Det skedde i samband med att 2012 års ”Sweden Technology Fast 50 ” topplista presenterades. Innovationsbron har satsat såddkapital i 8 av företagen på listan. Hela 11 av företagen på listan kommer från någon av de inkubatorer som ingår i Innovationsbrons nationella inkubatorprogram BIG Sweden.

Fast 50 listan sammanställs av Deloitte med Svenska Riskkapitalföreningen som medarrangör redovisar de snabbast växande teknikföretagen under 2012. Det vinnande företaget Midsummer, som tillverkar solceller, ökade sin omsättning med 8 109 % under året och har tidigare fått affärscoachning från inkubatorn STING i Stockholm. I genomsnitt låg omsättningsökningen på 1 316 % vilket trots osäkert konjunkturläge är en ökning jämfört med föregående års lista.

De bolag som Innovationsbron har stöttat med kapital är:

• Axiomatics (rank 6)
  • Diasend (rank 10)
  • Exini Diagnostics (rank 14)
  • Microdata Telecom Innovation Stockholm (rank 16)
  • Twingly (rank 29)
  • Infobric (rank 31)
  • Scandidos (rank 39)
  • Vehco (rank 49)

De bolag som inkubatorerna har stöttat med affärscoachning är:

• Midsummer (rank 1) inkubator STING, Stockholm
  • Scandinavian  Energy Efficiancy (rank 5) inkubator STING, Stockholm
  • Diasend (rank 10), inkubator Encubator samt Sahlgrenska Science Park, Göteborg
  • Exini Diagnostics (rank 14), inkubator Ideon Innovation, Lund
  • Tarsier Studios (rank 15), inkubator Blekinge business incubator, Karlskrona
  • Phoniro (rank 23), inkubator LEAD, Linköping
  • Algoryx Simulation (rank 28), inkubator Uminova Innovation, Umeå
  • Infobric, (rank 31), inkubator Science Park Jönköping, Jönköping
  • Scandidos (rank 39), inkubator Uppsala Innovation Centre, Uppsala
  • Cognimatics (rank 46), inkubator Ideon Innovation, Lund
  • Vehco (rank 49), inkubator Encubator samt Chalmers Innovation, Göteborg

– För Innovationsbron och inkubatorerna är resultatet glädjande. Hög närvaro på Fast 50 listan är ett bevis på att tidig affärscoachning från inkubatorerna i kombination med Innovationsbrons investeringar i såddkapital verkligen bär frukt några år senare, säger Peter Strömbäck, vd på Innovationsbron AB.

Sweden Technology Fast 50 är den enda utmärkelsen som riktar sig specifikt till snabbväxande teknologiföretag i Sverige. Rankingen inkluderar såväl publika som privata bolag och omfattar all typ av teknik, från internet, datorutrustning och media till bioteknik. Fast 50 instiftades 1995 av Deloitte i San José i Silicon Valley, Kalifornien. Idag finns Fast 50-utmärkelsen i 21 länder eller internationella regioner. Samtliga nominerade svenska företag deltar även i europeiska Fast 500.

För mer information kontakta: Maria Kessling, kommunikationschef på Innovationsbron AB,
0768-808810, maria.kessling@innovationsbron.se

Om Innovationsbron
Innovationsbron identifierar, utvecklar och investerar i blivande tillväxtföretag. Sedan 1994 har vi investerat i över 300 företag, med en årlig investeringstakt på ca 30-40 nya företag, vilket gör oss till Sveriges mest aktiva riskkapitalist i tidig fas. Innovationsbron satsar på innovativa nystartade företag med en internationell tillväxtpotential. Vi finns representerade i hela Sverige via regionala kontor. Genom vårt nationella inkubatorprogram ges blivande tillväxtföretag rätt stöd för att utveckla och skapa affärer. Innovationsbron ägs av staten och Industrifonden. Läs mer om Innovationsbron på www.innovationsbron.se