Kungligt besök på Innovationsbron

En skärm som ger en total närvarokänsla samt en 24 timmars aktivitetsmätare där all din vardagsmotion registreras. Det var vad två av Innovationsbrons 160 portföljbolag fick chansen att presentera under H.K.H. prins Daniel besök på Innovationsbron.

Prinsens besök på Innovationsbron speglar också hans personliga intresse för entreprenörskap och inte minst hur Sverige ska få fram nya tillväxtföretag. Under det två timmar långa besöket fick prinsen chansen att träffa både entreprenörer och investerare från Innovationsbron. Brist på riskvilligt kapital i ett företags startskede samt svårigheten för unga bolag att nå ut på internationella marknaden var några av de utmaningar som diskuterades under prinsens besök.

Innovationer för bättre hälsa och livsstil
Prinsens egen erfarenhet från att starta och driva företag kommer bland annat från tidigare arbete som idrottspedagog, personlig tränare och att han har drivit träningsföretag i Stockholm. Det var grunden till det urval av portföljbolag som prinsen fick träffa under sitt besök. Ett företag har utvecklat en speciell skärm som t ex kan projicera virtuell väg för en löpare eller en träningscyklist på ett gym, men riktar sig också till spelindustrin. Ett annat portföljbolag har utvecklat en speciell aktivitetsmätare som mäter din faktiska ansträngning, alldeles oberoende av vad du utövar för aktivitet. Det kan handla om allt från hård löpning, städning i hemmet eller barnhämtning på förskolan. Alla aktiviteter förbränner kalorier och har också betydelse som viktiga bidrag till en bättre hälsa. Tekniken i aktivitetsmätaren bygger på en sensor som mäter EKG med hjälp av en avancerad signalanalys. Sensorn baseras på forskning inom fysiologisk mätteknik vid Linköpings universitet.

För mer information: Maria Qvick, kommunikationschef på Innovationsbron AB, 0768-808810 eller maria.qvick@innovationsbron.se