Näringslivet bidrar med allt fler idéer till Sveriges inkubatorer

Innovationsbrons årliga sammanställning från landets 46 inkubatorer mäter bland annat inflödet av affärsidéer och varifrån de kommer. Den senaste rapporten visar att näringslivet har ökat sin andel av affärsidéer. Fortfarande står dock akademierna för de flesta affärsidéerna men deras andel sjunker stadigt.

Här är några av viktiga slutsatser ur 2011 års Inkubatorsrapport från Innovationsbron:

1. Näringslivet bidrar med allt fler idéer. I denna kategori inryms innovatörer med en bakgrund i näringslivet. Under 2011 kom nästan hälften, 45 procent, av de antagna idéerna från näringslivet, trots att näringslivet bara stod för en tredjedel, 31 procent, av de idéer som utvärderats.
  2. Andelen affärsidéer från akademierna minskar. Denna trend har funnits de senaste åren. Från att tidigare ha utgjort runt hälften av idéerna, har akademiernas bidrag sjunkit till 37 procent under 2011. Tre fjärdedelar av inkubatorerna uppgav att de har utvärderat färre idéer från akademierna under 2011 jämfört med 2010. Till kategorin akademi räknas utöver idéer från forskare och doktorander även idéer från studenter och övrig personal.
  3. Kvinnliga innovatörer stod bakom drygt en fjärdedel, i 27 %, av de affärsidéer som kom in till inkubatorerna fanns minst en kvinna med i bilden. Det här är en liten minskning jämfört med 2010.
  4. Flest investeringar inom ICT och industri. Sett till antal bolag gjordes flest investeringar i branscherna ICT och industri. Inom industrin är det till och med några fler bolag än föregående år som har attraherat ägarkapital.

Det är ju glädjande att näringslivet levererar allt fler affärsidéer till landets inkubatorer. En mindre positiv trend är ju det faktum akademierna levererar allt färre affärsidéer. Men det allra viktigaste är ju inte antalet utan att kvalitén på idéer som kommer in verkligen är de som har den största potentialen att kunna växa och bli nya tillväxtföretag, säger Peter Strömbäck, vd Innovationsbron.

Läs Innovationsbrons rapport om inkubation, helår 2011: http://innovationsbron.se/trender/rapporter/innovationsbrons-rapportserie-om-inkubation-helar-2011/

För mer information: Maria Kessling, kommunikationschef på Innovationsbron AB, 0768-80 88 10 maria.kessling@innovationsbron.se eller Anders Nilsson, Program Manager på Innovationsbron AB ansvarig Inkubationsprogrammet, 070-674 20 02, anders.nilsson@innovationsbron.se eller Peter Strömbäck, vd Innovationsbron AB peter.stromback@innovationsbron.se

Innovationsbron identifierar, utvecklar och investerar i blivande tillväxtföretag. Sedan 1994 har vi investerat i närmare 300 företag, med en årlig investeringstakt på ca 30-40 nya företag, vilket gör oss till Sveriges mest aktiva riskkapitalist i tidig fas. Innovationsbron satsar på innovativa nystartade företag med en internationell tillväxtpotential. Vi finns representerade i hela Sverige via regionala kontor. Genom vårt nationella inkubatorprogram ges blivande tillväxtföretag rätt stöd för att utveckla och skapa affärer. Innovationsbron ägs av staten och Industrifonden. Läs mer om Innovationsbron på
www.innovationsbron.se