Nu kan alla skapa sina egna 3D filmer

Idag är inlärningströskeln för att skapa en enklare 3D-film hög. Programmen/verktygen är komplicerade och kräver mycket tid att använda. Det svenska start up företaget Fanchinima har utvecklat ett socialt filmverktyg som gör det betydligt enklare för vanliga personer att skapa 3D  kortfilm.

Intresset för att skapa egna 3D filmer och publicera dem på t.ex. YouTube har ökat enormt de senaste åren. Dessutom vill många titta på 3D film producerad av amatörer. Idag är den här kategorin av konsumentskapad 3D film, s.k. machinima filmer*. Machinima filmer en av de absolut största innehållskategorierna på YouTube. Under januari 2012 tittade 149 miljoner personer på ca 1 miljon machinima filmer 1.3 miljarder gånger. Med Fanchinimas tjänst kan användaren bli sin egen regissör och välja olika miljöer och karaktärer, skriva in en egen dialog, välja olika kameravinklar och lägga in ljudeffekter med mera. Projektet och senare företaget drogs igång 2010 av grundaren Christopher Kingdon. Jonas Beskow, doktor vid KTH, kopplades tidigt till projektet som en teknisk medgrundare. Företaget befinner sig nu in en sluten beta fas och planerar att öppna upp för fler användare under hösten. Bolaget är inkuberat på UIC I Uppsala med 2 affärscoacher.

Innovationsbron, Framtidslyftet, Stockholms affärsänglar samt några privata investerare har investerat i Fanchinima, vars vision är att bli den nya standarden inom 3D filmproduktion.

* Machinima = Machinima is the next generation video entertainment network for video gamers, providing comprehensive gaming-focused editorial and community programming.

För mer information kontakta:
Maria Kessling, Kommunikationschef på Innovationsbron AB 0768-808810, maria.kessling@innovationsbron.se eller Fredrik Weisner: Investment Manager Innovationsbron AB, 0722-339908, fredrik.weisner@innovationsbron.se eller Chris Kingdon, CEO, Fanchinima AB, 073-051 14 14, www.fanchinima.com

Om Innovationsbron
Innovationsbron identifierar, utvecklar och investerar i blivande tillväxtföretag. Sedan 1994 har vi investerat i närmare 300 företag, med en årlig investeringstakt på ca 30-40 nya företag, vilket gör oss till Sveriges mest aktiva riskkapitalist i tidig fas. Innovationsbron satsar på innovativa nystartade företag med en internationell tillväxtpotential. Vi finns representerade i hela Sverige via regionala kontor. Genom vårt nationella inkubatorprogram ges blivande tillväxtföretag rätt stöd för att utveckla och skapa affärer. Innovationsbron ägs av staten och Industrifonden. Läs mer om Innovationsbron på www.innovationsbron.se

INNOVATIONSBRON AB, Box 70407, SE-107 25 Stockholm, Telefon +46 8 587 919 20,
info@innovationsbron.se, www.innovationsbron.se