Ny svensk innovation hittar snabbt buggar i programvara

Elektroniska prylar som ”hänger sig” har vi alla upplevt. Det kan gälla allt från digitalboxar till TVn, mobiltelefoner, datorer etc. Anledningen är att programkoden innehåller fel. Felaktiga koder i inbyggda datorsystem kan både orsaka allvarliga olyckor och miljardförluster för programvaruföretagen. Nu lanserar det blivande svenska tillväxtföretaget Percepio en ny unik programvara, Tracealyzer, som snabbt kan hitta felet i programvarukoden.

Att hitta och åtgärda en felaktig programkod är mycket tidsödande. En modern smartphone innehåller cirka 10 miljoner rader programkod. Windows XP innehåller 45 miljoner rader. En professionell programmerare gör ca 3 fel per 100 rader kod. När allting är testat och levererat så innehåller kommersiell kod fortfarande ca 1 fel per 500 rader. Det innebär 20.000 fel i en smartphone. Det är förstås irriterande men inte livshotande. Om ett liknande fel uppstår i en pacemakers programvara, i ABS-systemet på bilen eller i en dialysapparat då kan konsekvenserna bli förödande.

Svårt att hitta felet
Programkoder är svåra att överblicka och ingen programmerare klarar av att hålla hela systemet i huvudet. De svåraste felen tar ofta mycket tid att analysera, ibland flera veckor. Percepios programvara Tracealyzer är en PC programvara som visar inspelningar av driftsbeteendet hos inbyggd programvara. Snabbt och överskådligt kan ett fel visualiseras i en komplex programkod och på så sätt hjälpa en programmerare att felsöka, hitta och åtgärda felet. Inget annat nuvarande system på marknaden klarar av att felsöka lika snabbt. Percepio riktar sig till företag på en global marknad som utvecklar fysiska produkter med inbyggda datorsystem. Sådana finns idag i allt fler produkter – i fordon, pacemakers, mobiltelefoner, konsumentelektronik, medicinteknisk utrustning, industriella styrsystem och kommunikationsutrustning för att nämna några exempel.

"Intresset för Tracealyzer är stort bara i Sverige. Percepio lanserar nu Tracealyzer internationellt i samband med mässan Embedded World i Tyskland tillsammans med en brittisk samarbetspartner", säger Johan Kraft, vd, Percepio AB

Innovationsbron investerar
Innovationsbron har beslutat att investera 1,6 miljoner kronor i Percepio och förser därmed företaget med viktigt riskkapital i deras tidiga fas:

”Vi ser en stor marknadspotential i Percepios produkt. Hälften av Sveriges exportvaror är beroende av inbyggd programvara. Ta t.ex. Volvo Trucks som idag gör över 70 % av sina innovationer i programvara. I en ny bil utgör programvara 25-35% av värdet”, säger Jenny Jansson, Investment Manager på Innovationsbron AB.

I samband med nyemissionen går också 1:a Västmanlandsfonden AB in som ny ägare. Bakom Percepios innovationer står Johan Kraft som grundade bolaget 2008. Johan disputerade i datavetenskap 2010 vid Mälardalens högskola i Västerås med inriktning mot felsökning av inbyggd programkod.

För frågor vänligen kontakta:

Johan Kraft                                                            Jenny Jansson
VD, Percepio AB                                                    Investment Manager, Innovationsbron AB
Tel: 073 – 319 69 71                                               Tel: 070 – 354 61 44

Maria Qvick
Kommunikationschef, Innovationsbron AB