Star Wars-idolerna från Nordic Garrison besöker Barnsjukhuset och har med sig leksaker för 25 000 kronor

Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus har nöjet att bjuda in media då Star Wars-idolerna från Nordic Garrison besöker lekterapin och har med sig leksaker till barnen. Dag och tid: onsdagen den 19 februari klockan 14.00.

På onsdag 19 februari får de förväntansfulla barnen träffa sina Star Wars-idoler, se dem fajtas med lasersvärd och får ta emot leksaker för 25 000 kronor. Star Wars-sällskapet kommer från Nordic Garrison, en förening som tillhör organisationen 501st Legion, som är en global välgörenhetsorganisation. Den har 6 000 medlemmar världen över och arbetar med välgörenhet riktad till barn som har det svårt.

– Vi är ett gäng som gillar Star Wars och som vill göra gott. Det handlar om att få in pengar till forskning och, som här, att ge barnen en positiv stund. Ofta har barnen tusentals frågor om livet i rymden och om Star Wars, säger Janne ” Darth Vader” Sandin, från Nordic Garrison.

– Vi på insamlingsstiftelsen arbetar dagligen med att skapa stimulerande miljöer och positiva stunder som ger barnen nya krafter. Star Wars-figurerna är några av barnens idoler. Det handlar om att få något annat att tänka på en stund och besöket är ett välkommet avbrott i barnens sjukhusvardag, säger Tomas Gedda, fundraising manager på Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg.

Vad: Nordic Garrison besöker Barnsjukhuset och lämnar över leksaker till barnen.
Tid: På onsdag 19 februari klockan 14.00 – 15.00
Plats: Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus, lekterapin, våning 1
Ackreditering: Linnea Jansson, tfn: 031-701 33 35, epost: linnea.jansson@perspective.se

För mer information:
Janne ”Darth Vader” Sandin från Nordic Garrison, tfn: 0738-08 49 18, epost: janne.sandin@comhem.se
www.nordicgarrison.net
Tomas Gedda, fundraising manager, tfn: 0736-88 94 24, epost: tomas.gedda@vgregion.se

Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg arbetar för att förbättra de sjuka barnens livskvalitet genom att skapa spännande aktiviteter och trivsamma miljöer. På detta sätt vill vi stimulera den läkande kraften, det vill säga det friska hos det sjuka barnet, så att de tillfrisknar fortare. Stiftelsen bildades 2001 och finansieras av bidrag från både företag och privatpersoner.