Positivaste starten på 26 år

Insiderindex noterades över 150 för femte månaden i följd vilket betyder att insynspersonernas köphumör fortsätter även i februari. Men i en bransch sticker insynshandeln alltjämt ut som mindre positiv. Det visar Insiderfonders rapport Insideranalys för februari.

Insiderfonders Insiderindex noterades till 185 i februari. Det innebär att index har noterats över 150 de senaste fem månaderna. Ett index över 150 betyder att insynspersonerna köper i större utsträckning än normalt. Senast en lika positiv insynshandel noterades under en sammanhängande femmånadersperiod var i december 2011 och före det i februari 2009.

Insiderkollektivet har blivit allt mer positivt de senaste månaderna. Bara under januari-februari ligger köpandelen på 78 procent – den högsta noteringen under årets två första månader någonsin med Insiderfonders 26-åriga historik. Det längre insidersentimentet, dvs. köpandelen de senaste 18 månaderna, är fortsatt i en stigande trend. Detta sentiment har historiskt fungerat som en motvallsindikator, dvs. att aktier tenderar att gå bra när den är i en fallande trend medan mindre bra när den är i en stigande trend som nu.

- Den oväntat höga köpandelen de senaste månaderna har ökat sannolikheten för en börsuppgång i det korta perspektivet. Men det längre insidersentimentet visar fortfarande på en mer utmanande börs i det längre perspektivet, säger Erik Lidén investeringsansvarig på Insiderfonder.

Insynshandeln är positiv i de flesta branscher men i IT-branschen är endast 55 procent av de 94 insynsaffärerna under månaden köp. Insynshandeln i fastighetsaktier sticker ut positivt. I januari uppgick köpandelen till 94 procent och den följdes upp med 89 procent i februari.

Det globala insiderindexet noterades under månaden till 157 och insynspersonerna var exempelvis fortsatt positiva på flera asiatiska marknader. Det land med positivast insynshandel just nu är Israel där insiderindex på 184 i januari följdes upp med 195 i februari.

MÅNADENS INSIDERAKTIE – TELE2

I telekomoperatören Tele2 köpte sju insynspersoner aktier efter bolagets kvartalsrapport som släpptes den 2 februari. Bland köparna återfanns bland andra bolagets vd Allison Kirkby och finanschefen Lars Nordmark. De köpte 10 000 respektive 8 000 aktier och efter affärerna äger Kirkby 50 065 aktier och Nordmark 40 750 aktier. Totalt köpte de sju insynspersonerna 33 140 aktier till ett värde om 3,2 miljoner kronor vilket innebär en genomsnittskurs på 97 kronor.

- Insynsköpen i Tele2 är små, men samtidigt relativt stora i jämförelse med deras tidigare ägande. Fem av de aktiva insynspersonerna tillhör bolagets ledningsgrupp och de ökade tillsammans sitt innehav med 29 procent vilket är en väsentlig ökning och därmed en positiv signal för aktien, säger Erik Lidén.

Den fullständiga rapporten finns på http://insiderfonder.se/wp-content/uploads/2018/03/Insideranalys_1802.pdf

För mer information, kontakta:

Erik Lidén, 070-2709541 eller erik.liden@insiderfonder.se

Insiderfonder AB

www.insiderfonder.se

Citat

Den oväntat höga köpandelen de senaste månaderna har ökat sannolikheten för en börsuppgång i det korta perspektivet. Men det längre insidersentimentet visar fortfarande på en mer utmanande börs i det längre perspektivet.
Erik Lidén investeringsansvarig på Insiderfonder
Insynsköpen i Tele2 är små, men samtidigt relativt stora i jämförelse med deras tidigare ägande. Fem av de aktiva insynspersonerna tillhör bolagets ledningsgrupp och de ökade tillsammans sitt innehav med 29 procent vilket är en väsentlig ökning och därmed en positiv signal för aktien.