BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1 JANUARI – 31 DECEMBER 2016

Positiv utveckling i hela verksamheten med en organisk tillväxt om drygt 20 procent under det fjärde kvartalet. Resultatet belastas av fortsatt ökade investeringar i varumärkesbyggande aktiviteter och affärsutveckling av nya tjänster kring bilägandet.

Fjärde kvartalet
• Intäkterna uppgick till 25,1 (19,9) MSEK, vilket motsvarar en ökning om 26 procent. Den organiska tillväxten (exkl. förvärv) uppgick till 20 procent.
• Rörelseresultatet uppgick till 1,5 (2,2) MSEK, motsvarande en rörelsemarginal om 6 (11) procent.
• Resultat efter skatt uppgick till 0,8 (1,7) MSEK, varav moderbolagets andel uppgår till 1,3 (1,7) MSEK och minoritetsandelen till -0,5 (0,0) MSEK.
• Resultat per aktie uppgick till 0,10 (0,12) SEK.
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3,2 (1,7) MSEK.
• Nyförsäljningsintäkterna i våra två affärsområden, Försäkring och Personal Finance, uppgick till 22,3 (18,4) MSEK, vilket motsvarar en ökning om 21 procent. Förnyelseintäkterna uppgick till 1,5 (1,5) MSEK.
• Förvärvet och konsolideringen av Motormäklaren har påverkat kvartalets intäkter med 1,3 MSEK, rörelseresultatet med -1,1 MSEK och resultatet efter skatt med -1,1 MSEK.

Januari till december
• Intäkterna uppgick till 94,8 (80,2) MSEK, vilket motsvarar en ökning om 18 procent. Den organiska tillväxten (exkl. förvärv) uppgick till 14 procent.
• Rörelseresultatet uppgick till 7,2 (10,1) MSEK, motsvarande en rörelsemarginal om 8 (13) procent.
• Resultat efter skatt uppgick till 5,2 (7,9) MSEK, varav moderbolagets andel uppgår till 6,3 (7,9) MSEK och minoritetsandelen till -1,1 (0,0) MSEK.
• Resultat per aktie uppgick till 0,47 (0,58) SEK.
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 11,3 (11,6) MSEK.
• Nyförsäljningsintäkterna i våra två affärsområden, Försäkring och Personal Finance, uppgick till 85,2 (73,2) MSEK, vilket motsvarar en ökning om 16 procent. Förnyelseintäkterna uppgick till 6,3 (7,0) MSEK.
• Förvärvet och konsolideringen av Motormäklaren har påverkat årets intäkter med 3,3 MSEK, rörelseresultatet med -2,5 MSEK och resultatet efter skatt med -2,2 MSEK.
• Styrelsen föreslår årsstämman en utdelning om 0,25 (0,25) SEK per aktie för räkenskapsåret.

Lämnad information avser koncernen i helhet om inget annat anges.

Konsolidering av Motormäklaren
Den 4 april 2016 förvärvade Insplanet 52 procent av aktierna i Swedish Motor Advisors AB (”Motormäklaren”). Motormäklaren konsolideras i Insplanets koncernredovisning enligt fullständig konsolidering (100 %) från och med detta datum.

Insplanet är en av Sveriges ledande förmedlare av försäkringar till konsumenter och driver en av Sveriges största jämförelsetjänster, Insplanet.com. Under varumärket MyLoan erbjuds även jämförelse- och förmedlingstjänster av privatlån och andra privatekonomiska produkter. Insplanets aktie är noterad på NASDAQ OMX First North. Mangold är Insplanets certified adviser.

För ytterligare information, kontakta:
Tomas Jonson
VD Insplanet AB (publ)
förnamn.efternamn[at]insplanet.com

Org.nr. 556567-6227,
Grev Turegatan 5,
Box 26 000,
100 41 Stockholm,
Tel: 08-51 000 000,
www.insplanet.com

Mangold Fondkommission AB
Org.nr. 556585-1267,
Engelbrektsplan 2,
Box 55 691,
102 15 Stockholm,
Tel: 08-503 01 550,
Fax: 08-503 01 561,
www.mangold.se

Denna information är sådan information som Insplanet AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 februari 2017 kl. 08:30 CET.