Brandskydda hemmet och spara pengar på försäkringen

Advent närmar sig och snart brinner levande ljus i de flesta hem i Sverige. Alla hem- och villaförsäkringar ersätter brandskador, men rabatterna för den som har ett gott brandskydd varierar. Även åldersavdragen vid skadeersättningar kan skilja sig åt. Insplanet sammanställer det viktigaste att känna till om boendeförsäkringarnas brandregler och ger råd.

Så gäller hemförsäkringen vid brand: • Eldskadade föremål. Brandskador ersätts vid brand som uppstår från öppen låga, explosion, elfel, frätande gas eller blixtnedslag. • Rökskador. Även saker som sot- eller rökskadats ersätts om de blir förstörda. Det gäller dock inte alla typer av rök, exempelvis sotskador från stearinljus, marschaller eller öppen spis ersätts inte. • Ersättningsboende. Om ditt hem måste saneras och du inte kan bo där, kan du få ett ersättningsboende, och även magasinering av möbler. Ersättningen är ofta begränsad till ett års tid. • Hemresa om du är bortrest. Om du befinner dig på resa och det har brunnit i ditt hem, kan många försäkringar bekosta en tidigarelagd hemresa. Så gäller villaförsäkringen vid brand: • Byggnad och fast inredning. Dessa ersätts för eld-, rök- och sotskador som i hemförsäkringen. • Hyresbortfall. Ersättning kan ges för den som förlorar en hyresintäkt i en brandskadad byggnad. Brandförsäkringen tillhör de mer likriktade momenten i hem- och villaförsäkringar. Försäkringsbolagens villkor skiljer sig oftast åt endast marginellt. Däremot kan premierabatterna för den som har ett gott förebyggande brandskydd skilja sig åt. Avskrivningstakten av ålder på ersättningsbara föremål kan också avvika från en försäkring till en annan. "Du får normalt inte en sämre brandförsäkring i grunden om du väljer ett försäkringsbolag framför ett annat, vilket förstås kan vara tryggt att veta. Men den som till exempel installerar brandlarm och har brandsläckare hemma bör jämföra bolagen så att man får rabatter för brandskydd" säger Erik Lif, informationschef på försäkringsförmedlaren Insplanet. "Det är också en god idé att se på hur olika försäkringsbolag värderar egendom som blir äldre. Premierabatter handlar ofta om hundralappar, men olika avskrivningsregler kan innebära tusenlappars skillnad i ersättning vid en del skador", fortsätter Erik Lif. Vid större bränder kan många föremål totalförstöras. Att ha en aktuell förteckning över sin egendom är rekommenderat både för ägarens egen skull och för försäkringsbolagets. Ett bra komplement till en förteckning är att fotografera sina saker. ”De flesta kan få tag i en digitalkamera eller mobilkamera och ta ett varv med den runt i bostaden. Bilderna bör sparas på annan plats. Man kan till exempel skicka bilderna till ett filarkiv på nätet, eller lägga ett usb-minne i bankfacket”, fortsätter Erik Lif. Genom rätt förberedelser och beteenden kan bränder undvikas. Ett vanligt krav för att försäkringen ska gälla fullt ut, är att man följer aktuella brandsäkerhetsföreskrifter, och är normalt aktsam med eld. För information om brandskydd och riskhantering, se Brandskyddsföreningen, www.brandskyddsforeningen.se.