Insplanet - Hur mycket kostar det att bygga Death Star från Star Wars

Solo: A Star Wars Story hade premiär på svenska biografer den 23 maj 2018. Något alla Star Wars-fans alltid undrat är hur mycket Death Star från Star Wars-serien kostar att bygga. MyLoan har gjort en djupdykning i ämnet och funnit att det kostar väldigt mycket pengar. Förutom pengar behöver man dessutom väldigt mycket tid.

När studenter vid Lehigh University bestämde sig för att ta reda på hur mycket det kostar att bygga Death Star använde man det brittiska hangarskeppet HMS Illustrious som referens. Man skalade upp skeppet till samma storlek som Death Star och beräknade mängden stål som behövdes. Svaret blev väldigt mycket stål.

Undersökningen gav oss svar på hur mycket det kostar att bygga Death Star men inte hur mycket det kostar att renovera. Vi har därför räknat på vad det kostar att lägga laminatgolv och hur lång tid det tar att måla utsidan med Falu rödfärg. Det är förstås billigare att renovera men är det tillräckligt billigt?

Har du råd och tid att bygga eller renovera Death Star? Se vad det kostar här

Insplanet koncernen utvecklar och driver digitala konsumenttjänster och varumärken med huvudsaklig inriktning mot försäkringar och privatlån. Bolaget har idag en ledande position inom jämförelse och förmedling av sakförsäkringar mot konsument via jämförelsesajten Insplanet.com. Jämförelse- och förmedling av privatlån, samt i mindre omfattning ett antal andra privatekonomiska tjänster, erbjuds under varumärket MyLoan. Koncernen bedriver sedan 2016 även en mindre verksamhet inom förmedling av begagnade bilar lokalt inom Stockholmsområdet. Verksamheten befinner sig i ett tidigt utvecklingsstadium i att stöpa om konceptet till en rikstäckande digital bilförmedlingstjänst under det nya varumärket Cardrop. Insplanets aktie är noterad på NASDAQ OMX First North. Mangold är Insplanets certified adviser.

För ytterligare information, kontakta:
Tomas Jonson
VD Insplanet AB (publ)
förnamn.efternamn[at]insplanet.com

Insplanet AB (publ), Grev Turegatan 5, Box 26 000, 100 41 Stockholm  Org.nr. 556567-6227, Tel: 08-51 000 000, www.insplanet.com

Mangold Fondkommission AB, Engelbrektsplan 2, Box 55 691, 102 15 Stockholm  Org.nr. 556585-1267, Tel: 08-503 01 550, Fax: 08-503 01 561, www.mangold.se

INSPLANET - KLICK. KLICK. FÖRSÄKRAD. Insplanet är en av Sveriges ledande jämförelsetjänster och förmedlare av försäkringar till privatpersoner. Bolaget grundades 1999 med uppgiften att göra det lättare för privatpersoner att kunna jämföra, köpa och byta försäkringsbolag. Syftet - att spara tid och pengar åt kunderna och se till att de har rätt försäkringar för deras individuella behov. Sedan starten har Insplanet hjälpt över 1,5 miljon svenskar att se över sina försäkringar och vi hjälper varje dag tusentals personer att se till att de har rätt försäkring till rätt pris. Insplanet utsågs till Årets Försäkringsförmedlare Sak på Insurance Awards 2012.