Samarbetet med AGM Batteries Ltd i full gång

Insplorion besökte nyligen batteritillverkaren AGM Batteries Ltd i Thurso på Skottlands nordkust. Syftet med resan var att starta igång utvecklingsprojektet där Insplorions batterissensor integreras i AGM:s kommersiella battericeller och samtidigt få en djupare kunskap kring batteriers serietillverkning. Projektet är nu i full gång där insplorions optiska fibrer börjat testas i AGMs fabrik. De första testen avser sensorernas robusthet och integrering. Projektet finansieras av ett multinationellt elkomponentföretag och planeras ta 6-9 månader.

AGM Batteries kunder sträcker sig från tidiga batteriutvecklare med intresse för uppskalning av nya batterimaterial, till sportbilstillverkare och militära tillämpningar med höga krav på kvalitet, formfaktor och prestanda. AGM leder dessutom utvecklingen av ett nytt integrerat batteristyrsystem (BMS), finansierat av det brittiska Advanced Propulsion Centre med £5.4M. Detta projekt genomförs tillsammans med bland andra elektronikutvecklaren Dukosi, Cosworth och Johnson Matthey Battery Systems vilka levererar drivlinor respektive batterissystem till exklusiva högpresterande elektriska fordon. Målet med detta treårsprojekt är att bättre kunna styra Li-jonbatterier och att stärka Storbritanniens roll som tillverkare av high-end batterier.

”AGM Batteries är en för oss naturlig samarbetspartner i denna fas, då de har sin styrka kring tillverkning av avancerade batterier och uppskalning till större volymproduktion” säger Patrik Dahlqvist, VD Insplorion. ”AGM är vana att kunna anpassa tillverkningen efter specifika behov. De erbjuder en bred kunskap om olika batterityper och utformningar, de har en fabrik med bredd för uppskalning av serietillverkade batterier. AGM:s utvecklingsprojekt av BMS visar också att vi har en gemensam behovsanalys kring bättre batteristyrningssystem. Vi vet att dagens batterisystem inte kan styras med tillräckligt hög tillförlitlighet, vilket gör att en stor del av batteriets prestanda inte kan utnyttjas. Vi ser flera synergieffekter med att ha parallella projekt, där både vi och AGM kan dra nytta av varandras framsteg. ”

Patrik Dahlqvist, VD för Insplorion AB, +46 723 62 32 61 eller patrik.dahlqvist@insplorion.com

Insplorion AB, med vår revolutionerande sensorplattform, NanoPlasmonic Sensing (NPS), har idag tre huvudsakliga verksamhetsgrenar. Batterisensorer, luftkvalitetsensorer och forskningsinstrument. Vår sensorteknik optimerar styrning och användning av batterier och möjliggör luftkvalitetssensorer i hem, fordon och offentlig miljö, tack vare att sensorerna är små, tåliga och kostnadseffektiva vid volymtillverkning. Våra instrument ger forskare världen över nanometerkänslig realtidsdata om processer på ytor inom områden som katalys, material- och biovetenskap.