• Instalco/

Instalco stärker sitt erbjudande i Finland genom förvärv av två företag verksamma inom VS, ventilation och el

Instalco ser attraktiva möjligheter att växa i Finland och stärker sitt erbjudande genom förvärv av LVI-Talo, verksamma inom VS och ventilation, samt elbolaget Sähköteknikka. Tillsammans med det sedan tidigare förvärvade Voltmen får Instalco en bred plattform i Finland att kunna erbjuda konkurrenskraftiga multidisciplinära lösningar.

VS- och ventilationsbolaget Uudenmaan LVI-Talo Oy har idag cirka 50 anställda och omsätter cirka 120 mkr. Elbolaget Sähköteknikka JP har cirka 35 anställda och omsätter cirka 45 mkr.

-Vi har länge önskat att stärka vår närvaro i Finland och den expansiva Helsingforsregionen. Med LVI-Talo och Sähköteknikka får vi kompetens inom VS, ventilation och el. Båda företagen har vuxit med god lönsamhet och har företagskulturer som passar Instalco. Vi välkomnar dem in i gruppen, säger Per Sjöstrand, VD för Instalco.

Grundarna och de tidigare ägarna av LVI-Talo och Sähköteknikka, Pekka Järvinen, Ari Jokelainen och Kari Kettunen respektive Juha Pekonen, kommer att jobba kvar inom sina respektive firmor och blir även delägare i Instalco.

-Vi tycker att Instalco har en spännande affärsmodell som passar bra för LVI-Talo. Vi får behålla vår personliga profil, men får stöd av en central organisation och kan ta del av den stora kompentensen inom koncernen, säger Pekka Järvinen, VD för LVI-Talo.

-Vi ser en möjlighet i att växa och utvecklas tillsammans med Instalco. Det finns en stor kompetens och entreprenörsanda inom koncernen att ta lärdom av. Bolagets verksamhet och projekt kommer att fortsätta i samma höga kvalitet, säger Juha Pekonen, VD för Sähköteknikka.

Per Sjöstrand, VD Instalco, + 46 707 245 149, per.sjostrand@instalco.se
Pekka Järvinen, VD Uudenmaan LVI-Talo Oy, +358 975 301 02
Juha Pekonen, VD Sähköteknikka JP Oy, +358 10 666 2720

Instalco är ett av Nordens ledande installationsföretag inom el, vs och klimat. Instalco-gruppen omsätter ca 3 miljarder kr och har 30 bolag med 1 500 medarbetare i Sverige, Norge och Finland. Instalco ägs av FSN Capital. www.instalco.se