AD anser inte att föreningsrätten är kränkt

Arbetsdomstolen avslog idag den stämningsansökan PLR och VVS Företagen gemensamt lämnade in förra veckan. Skälen för stämningen är att man pekar ut och kränker företagens rätt att organisera sig och hänger ut enskilda namngivna företrädare och deras företag.Dagens beslut från AD innebär troligen att den strejk där Byggnads tagit ut VVS- och PLR:s plåtslageriföretag fortsätter.

- Vi menar fortfarande att de pågående stridsåtgärderna måste ogiltigförklaras. Byggnads utstuderade val av konfliktdrabbade företag är en flagrant överträdelse mot föreningsrätten i Sverige. Endast två företag är uttagna i Stockholm och båda tillhör VVS Företagens styrelseordförande Anders Mattsson. Samma gäller företag uttagna i övriga regioner i Sverige, alla är förtroendevalda i VVS Företagens och PLR:s föreningsstyrelser, säger Robert Jakobsson, förhandlingschef på VVS Företagen och Henrik Boman, förhandlingschef på Plåtslageriernas Riksförbund.

-Kostnaderna för våra medlemsföretag och för samhället blir stora, då viktiga funktioner i samhället förhindras. Det beslut som fattats idag är enbart ett interimistiskt beslut. När Arbetsdomstolen efter ytterligare avvägning fattar sitt slutgiltiga beslut kan det mycket väl innebära att vår stämningsansökan godkänns.

För mer information:
Robert Jakobsson, förhandlingschef VVS Företagen, 08-762 75 32