Andra sektorer tar över när bostadsbyggandet tappar fart

I år väntas en kraftig tillväxt på sju procent av installationer i kontor och handelslokaler. Det visar den senaste konjunkturrapport som Installatörsföretagen tagit fram. Den starka ökningen gäller såväl el- som vs-installationer. Likt närliggande branscher kommer även installationsbranschen se en avmattning i nyproduktion av bostäder. Samtidigt lyfts installationsbranschen av en positiv tillväxt i samtliga andra sektorer under 2018.

- Det talas mycket om avmattningen inom bostadsbyggandet, men för installationsbranschen är det inget man ska överdriva. Nybyggnation av bostäder utgör ungefär en fjärdedel av omsättningen på VS-installationer och en åttondel på elinstallationer, säger Reijo Mustonen, expert på branschekonomi på Installatörsföretagen.

- Installationer för tele-, data- och säkerhet är mer än dubbelt så stora som elinstallationer i nybyggnation. Denna sektor väntas också fortsätta att växa i en takt som mer än väl uppväger en minskning av nyproducerade bostäder. Även inom VS-området väger andra sektorer upp det tapp som sker inom nybyggnation, med den största ökningen inom offentlig sektor, fortsätter Reijo Mustonen.

- Vi ser att digitalisering och hållbarhet håller vår bransch på plus. Att den nya tekniken vävs in i samhällets olika funktioner lockar fler och fler.  Hållbarhet efterfrågas av konsumenten som blir allt mer miljömedveten och tänker på energibesparingar, förklarar Reijo Mustonen.

Fakta:

Under 2017 uppgick installationsmarkanden till 131,6 miljarder kronor. Under 2017 växte elinstallationssektorn från 84,2 miljarder kronor till 86,2 miljarder kronor. De tre största sektorerna är industriinstallationer (25,8 Mdkr), tele-, data- och säkerhetsinstallationer (23,9Mdkr) samt nybyggnation av bostäder (10,1 Mdkr). Positiv tillväxt under 2018 väntas i Västra Götaland (9%), Stockholm (3%) medan en svag negativ utveckling (-1%) väntas i Norrland och Skåne.

Motsvarande utveckling för värme och sanitetsinstallationer är en tillväxt från 44,8 miljarder kronor till 45,5 miljarder kronor. De tre största sektorerna är byggnadsunderhåll (11,8 Mdkr), industrirör (9,5Mdkr) och nybyggnation av flerbostadshus (7,9 Mdkr). Positiv tillväxt under 2018 väntas i Västra Götaland (7%), Stockholm (1%) medan en svagt negativ utveckling (-1%) väntas i Sydsverige och Skåne. En tydligare negativ trend syns i Norrland (-3%) och Mellansverige (-4%).

Ulrik Rydén, pressansvarig, ulrik.ryden@installatorsforetagen.se +46 70 605 73 06

Våra 3800 medlemmar är entreprenörer, arbetsgivare och företagare verksamma inom branschen för tekniska installationer. Det är våra medlemmar som med sina 50 000 medarbetare installerar, optimerar och kontrollerar värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik. Installatörsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation. Vi är en del av Svenskt Näringsliv.

Det talas mycket om avmattningen inom bostadsbyggandet, men för vår bransch är det inget man ska överdriva. Nybyggnation av bostäder utgör ungefär en fjärdedel av omsättningen på VS-sidan och en åttondel på elsidan.
Reijo Mustonen, Expert branschekonomi